Sign in to follow this  
Followers 0
jmm

Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

14 posts in this topic

Haulla en löytänyt.

Eli mitä käytännön eroa on kuula ja liukulaakerilla olevalla turbolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Äkkisellään tulee mieleen laakerointi, siinä lienee jotain eroa......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Today's Sherlock Holmes Of The Day Grand Prize goes to......

Haulla en löytänyt.

Eli mitä käytännön eroa on kuula ja liukulaakerilla olevalla turbolla?

Äkkisellään tulee mieleen laakerointi, siinä lienee jotain eroa......

WE HAVE A WINNER!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Mun mielestä vastaus oli hyvinkin kysymyksen arvoinen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Mun mielestä vastaus oli hyvinkin kysymyksen arvoinen.....

Mun mielestä kysymys on kuitenkin ihan asiallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Haulla en löytänyt.

Eli mitä käytännön eroa on kuula ja liukulaakerilla olevalla turbolla?

Kuulalakeriturbo taitaa hieman alempaa lähteä ahtamaan, kuitenkaan mitään huimaa eroa ei ole, karkea heitto ~100-300rpm aikaisemmin.

Hiukan plussia molemmista.

Kuulalaakeriturbo:

-Herkempi, herää siis alempaa, vaihteenvaihdon jälkeen kerää nopeammin paineita kuin liukulaakeri.

-Ei tarvitse niin paljon öljyä toimiakseen, koska öljynpaine ei keskitä akselia normaalin turbon tapaan

-Ei niin herkkä suoraan ajosta sammuttamiselle, eli tarvitsee lyhemmän jäähdyttelyajan.

Liukulaakeriturbo:

-Halvempi

-Halvempi kunnostaa/korjata

-Laajempi valikoima eri turboja

Siitä sitten päättämään mikä painaa vaakakupissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Itse näkisin kanssa että ero varsinaisessa heräämisessä ei ole mitenkään järin huomattava, varsinkaan jos ns. pitkällä vedolla pääsee ahdinta herättelemään isolla vaihteella.

Erot tulevat esiin ennemmin pienemmillä vaihteilla ja parhaimmin vaihtelevissa ajotilanteissa.

Esimerkiksi vaihteen vaihdon yhteydessä on kuulalaakeriahdin huomattavasti herkemmin taas menossa mukana vaihdon jälkeen.

Sama pätee muihinkin ajotilanteisiin joissa kaasua joutuu toviksi nostamaan...kuulalaakeriahdin hidastuu paljon hitaammin.

(Tämän voi melko konkreettisestikin todeta esimerkiksi auton sammuttamisen yhteydessä..siinä missä liukulaakeriahdin simahtaa koko lailla heti, jatkaa kuulalaakeriversio pyörimistään joissain tapauksissa ahtimesta ym riippuen jopa minuutteja).

Mutta tosiaan...se vaakakuppi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Ero kuula- ja liukulaakeri ahtimen välillä on huomattava. Ainakin mitä itse on ajossa huomannut.

SR20DET:n vakio ahdin vaihtui jokin aika sitten isompaan kuulalaakeroituun.

Kuulalakeriturbo taitaa hieman alempaa lähteä ahtamaan, kuitenkaan mitään huimaa eroa ei ole, karkea heitto ~100-300rpm aikaisemmin.

Täytyy vielä ottaa huomioon, että suurempi pesäinen kuulalaakeroitu herää tuon verran aiemmin.

Ahdot myös nuosevat nopeammin ja pysyvät paremmin vaihtaessa. Hinnassakaan ei ole kuin muutaman sadan euron ero :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Ero kuula- ja liukulaakeri ahtimen välillä on huomattava. Ainakin mitä itse on ajossa huomannut.

SR20DET:n vakio ahdin vaihtui jokin aika sitten isompaan kuulalaakeroituun.

Tuskin ihan näinkään on. Voisko mahdollisesti johtua siitä, että vakio t28 on muuten vain jokseenkin surkea? ;) Itse en ainakaan toistaiseksi ole huomannut/vakuuttunut, että kuulikset heräisivät jotenkin liukulaakereita paremmin kunhan ahtimen valinta on muutoin oikea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

GT2560R on ollut nyt noin 50 000 km / 5 vuotta käytössä. Laitoin sekä öljy- että vesikierron, vaikka jotkut vähättelivätkin vesikierron merkitystä. Pitää ihan puuta koputella kun itse on vastuussa asennustyöstä...

On se hyvä turbo, ei voi valittaa. Ja pieneen moottoriin (1.4) se puhkuu hyvin voimaa yli 8000rpm saakka. Eihän se mitenkään alhaalta heräile (täydet paineet noin 4500 rpm), mutta eipä iso ahdin pienessä moottorissa oikein voikaan.

Sanovat kertakäyttöisiksi, mutten voi yhtyä näillä kokemuksilla. Ja on ollut raskaassa käytössä, vaikkakin melko kohtuullisilla kilometreillä.

Painettahan tuo ei oikein anna, kun 1.5 alko olemaan limiitti. Mutta 1.4 kiloa on sellainen toimiva paine ja jaksaa pitää hyvin. Ei heijaa.

Täältä piste kuulalaakereille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Onko kokemusta jdm s14 turbosta ca18det:ssä? Eikös se ole kuulalaakerilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Onko kokemusta jdm s14 turbosta ca18det:ssä? Eikös se ole kuulalaakerilla.

Ei ole kuulis, s15 mallissa muistaakseni vasta kuulis. Hakusanalla "t28 ca18det" löytyy jutustelua s14(t28:n) ahtimen asennuksesta ca18det kylkeen. Karkeasti noin 300hp ahdin ca18det:ssä jos kaikki kunnossa, ehkä karvan alle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Onko kokemusta jdm s14 turbosta ca18det:ssä? Eikös se ole kuulalaakerilla.

Ei ole kuulis, s15 mallissa muistaakseni vasta kuulis. Hakusanalla "t28 ca18det" löytyy jutustelua s14(t28:n) ahtimen asennuksesta ca18det kylkeen. Karkeasti noin 300hp ahdin ca18det:ssä jos kaikki kunnossa, ehkä karvan alle

On kuulis. JDM S14:ssä siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

Onko kokemusta jdm s14 turbosta ca18det:ssä? Eikös se ole kuulalaakerilla.

Ei ole kuulis, s15 mallissa muistaakseni vasta kuulis. Hakusanalla "t28 ca18det" löytyy jutustelua s14(t28:n) ahtimen asennuksesta ca18det kylkeen. Karkeasti noin 300hp ahdin ca18det:ssä jos kaikki kunnossa, ehkä karvan alle

On kuulis. JDM S14:ssä siis.

Fuck, my bad. Nopeasti jäi tuo JDM lukematta...Joten itseasiassa koko viesti ainoastaan sinnepäin, koska kirjoitettu euro-näkökulmasta :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Liuku vs. Kuulalaakeri turbo.

ja tarkemmin vielä gt2560r aka gt28r.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0