Welcome to DNSF.org

HUOM HUOM HUOM 17.12.2016 uudistuksen jälkeen vaikuttaisi siltä, että kaikkien pitää tilata uusi salasana itselleen.

Tilaa uusi sähköpostiisi kirjautumisikkunan nappeja käyttämällä ja toimi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Salasanan toimittamisessa saattaa mennä jopa 15min. Tarkista myös roskapostikansio sähköposteistasi siltä varuin, että viesti on siellä. 

Sign in to follow this  
Followers 0
spector

Polkupyörä hintaluokassa 500e-1000e?

22 posts in this topic

Elikkä olen ostamassa hybridi pyörää hintaluokassa 500e-1000e

Vaatimuksena levyjarrut edessä ja takana, mielellään täys alumiinirunko, ja edessä iskunvaimennus

Pyörä tulisi lähinnä talvella työmatka-ajoon ja kesällä tulisi heitettyä pitempiäkin retkiä.

Mitä merkkejä kannattaa katsoa ja mitä välttää?

Mitkä vaihteistot ongelmattomimpia?

Varaosat suht helposti saatavilla ja suht edullisesti, esim vanteet, jarruosat, vaihteiden osat yms.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Vs: Polkupyörä hintaluokassa 500e-1000e?

Vaatimuksena levyjarrut edessä ja takana, mielellään täys alumiinirunko, ja edessä iskunvaimennus

Pyörä tulisi lähinnä talvella työmatka-ajoon ja kesällä tulisi heitettyä pitempiäkin retkiä.

Varaosat suht helposti saatavilla ja suht edullisesti, esim vanteet, jarruosat, vaihteiden osat yms.

Suuri osa pyörävalmistajista käyttää samoja palikoita. Trek valmistajan pyörät on ihan kelpo pyöriä, samoin Felt. Kona on jo vähän laadukkaampi Kanadalais(?) valmisteinen pyörä. Tosin noissa kaikissa erona on melkeimpä vain runko ja nimi. Hybridipyörässä rungon laadulla nyt ei kamalasti ole merkitystä, varsinkin jos suurimmaks osaks matkamenoa on eikä metsässä rämpimistä. Parhaimpia hinta-laatu suhteeltaan on Konat sanon minä.

Kannattaa vilkaista www.kauppaveljet.fi

Nishiki on kanssa pyörä joka kestää ja on hyvä :)

Mulla itellä on ollu big foot pari vuotta ja olen ollut tyytyväinen, vaikka se nyt ei olekkaan ihan niin hybridi.

Hyvä pyörä kumminkin jos polkee piki -ja sorateitä.

Hybridi pyörää en ole omistanut ja kilpailemisestakin on kulunut muutama vuos, mutta

aikanaan omistin useammankin cannondalen (kirjotettiinkohan se noin) ja olin niihin todella tyytyväinen.

Jos niiden laatu ei nyt viimevuosina ole oleellisesti huonontunut, niin voin suositella.

Jos haluut hyvän, älä osta uutta. Tolla rahalla ei saa mitään oikeesti kunnollista. Painin itse saman ongelman kanssa muutama vuosi sitten. Rahaa oli saman verran maasturiin ja kyllä se vaan oli niin, ettei sillä saanut minkäänlaista kunnolista pyörää. Fillarikauppiaat kusettaa ihan simona noissa komponettijutuissa. Myydään pyörää deore osasarjoilla ja tarkemman tutkimisen jälkeen ainoat deore osat oli vaihdevivut. Samaa paskaa oli joka liike täynnä, eli tarkkana saa olla. Jos oli oikeesti hyvä, hinta oli kolmenumeroinen.

Lopulta ostin käytetyn cannodale jekyll 800 fillarin. Huolsin siitä etuiskarin, ostin uudet jarrut (hayes stroker, vivut jarruletkut ja satulat valmiiksi ilmattuina ja palat paikoillaan) , uuden (käytetyn) takakiekon ja sen jälkeen ei oo tarvinnu korjailla vaikka metsässäkin tuolla on tulut ryskyteltyä. Vaijerit laitoin viime talvena pitkiin kuoriin piiloon. Rahaa meni kaikenkaikkiaan vajaa 700e. Päivääkään ei oo tarvinnut katua. Pyöräily on todella hauska urheilumuoto, JOS alla on kunnon peli. Rimpulalla ei viitsi polkea metriäkään.

Harvasta merkistä voi sanoa, että ovat järjestäen hyviä. Kaveri osti feltin hybridin ja kesän jälkeen vanteet lenkottaa jo miten sattuu. Melkein joka merkillä on paskaa ja hyvää. Vaihteistoon kelpuuttaisin ainoastaan deore osaa. Navat ja mut onkin jo vaikeempi juttu. Niitäkin on niin hemmetisti erilaisia. Osatarjontaa ja hintoja kandee katsella vaikka täältä:

www.chainreactioncycles.co.uk ja www.actionsports.de

Eikös sullakin vis mennä maasturi kaksilla kiekoilla? Toisiin katugummit ja toisiin rupulit jos vaikka innostuu polkuja fillaroimaan.

Tässä kuva mun mankelista:

DSC_0038_pieni.jpg

Edit:

Jostain syksyn viimeisestä tarjouksesta saata löytää jotain kohtuullista juuri ja juuri tolla tonnilla. Ostopaikkaankin kannattaa kiinnittää jonkin verran huomiota. Kaikilla edullisilla liikkeillä ei oo palvelu ollut ihan mallikelpoista, kun vehkeet ovat alkaneet prakaamaan.

Käytettyjä voi katsella vaikka täältä:

http://www.fillari-lehti.fi/perus/ilmoitukset.asp

http://www.ridefree.fi/forum/index.php

Itse olen ollut tyytyväinen Konan kestävyyteen. Valmiiksi kootuksi toiminut/kestänyt todella hyvin. Malli on Scrap (muistaakseni 2006 vuoden malli), toihan on oikeastaan freeride/ dirtti-pyörä mutta ainakin itselläni on toiminut hyvin sekalaisessa ajossa. Ainoastaan keulan olen vaihtanut parempaan. Myös kavereilla Konat kestäneet hyvin, toki kaiken saa rikki... :P

Muita vinkkejä omien kokemuksien pohjalta

- jarruiksi riittävät hyvin mekaaniset levyjarrut, eivät yhtä tunnokkaat kuin v-jarrut, mutta huolto vapaammat. Hydrauliset ovat taas kalliimpia, ja niitä saa olla vähän väliä ilmaamassa, toki tuntuma ja teho omaa luokkaansa

- Toimivaa vaihteistoa ei tuohon hintaan oikein ole olemassa ::) Harvoin vaihteistot onneksi hajoavat, säätää saa kyllä säännöllisesti.

- Juppen neuvo on hyvä: katso käytettyjä. Toki syksyllä voi olla hyviä tarjouksia ja kaupoissahan voi käydä aina katselemassa ja tinkimässä. Mikäli asut Helsingin lähistöllä kannattaa käydä Kappaveljien myymälässä, itse olen ollut tyytyväinen kyseisen firman toimintaan. Valikoima suuri ja myyjät ainakin omalla kohdalla olleet ammattitaitoisia.

Fakta vain on että tuohon hintaan on todella vaikeata saada hyvää ja kestävää pyörää, varsinkin vaihteiston kanssa tulee olemaan vaikeuksia saada kestävä ja toimiva.

edittiä vielä sen verran, että lähes poikkeuksetta "marketti pyörät" kannattaa unohtaa (myyntipaikat: Prismat, Citymarketit, kaikki halpahalliketjut, sekä jossain määrin myös urheiluliikkeet Intesport ym. vastaavat.). Toki poikkeuksia on mutta erikoisliikkeet varmempia.

Mulla ois yks fillari kaupan harrastuksen lopahtamisen takia... pistä yv:tä jos kiinnostaa.

Elikkkäs Cube LTD Team 2009, 18" rungon koko, tarkoitettu n. 170-180cm pitkille tyypeille, pyörästä löytyy levyjarrut ja kohtuu hyvä keula.

Fillari lehden forumilla reilusti kehuttu malli, käy kokapaiväiseen ajoon ja niukin naukin jopa kilpailuihin.

Linkkejä

http://www.pyorahuolto.com/img.php?id=53&type=maasto&n=1

http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=53

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?f=57 <--- tuolta hakua käyttämällä selviaa kauheesti asioita ;)

- jarruiksi riittävät hyvin mekaaniset levyjarrut, eivät yhtä tunnokkaat kuin v-jarrut, mutta huolto vapaammat. Hydrauliset ovat taas kalliimpia, ja niitä saa olla vähän väliä ilmaamassa, toki tuntuma ja teho omaa luokkaansa

Musta niillä ei tee oikein mitään. Varsinkaan sateella. Ei noi hydrauliset kovin kalliita oo ja ero on kuin yöllä ja päivällä mekaanisiin verrattuna. Eipä noita oo paljoa tarvinnu ilmailla. En tiedä milasista sulla on kokemuksia, mutta mä en oo koskaan joutunut sörkkimään noita.

Tästä saa aika sopivasti hyvät:

http://www.actionsports.de/Brakes/Disc-Brakes/Hayes-Stroker-Trail-2008-Disc-Brake-grey-::15896.html

Mä ostin kolmisen vuotta sitten tällasen Calderan ja kyllä mä pidän sitä ihan hyvänä. Hintaa jäi alle tonnin kenkineen ja lukkoineen. Eihän tääkään varmasti "ammattilaiselle" kelpaa mutta kyllä sillä työmatkaa polkisi mielellään. Ja maastopoluille kuntomielessä ihan hyvä.

http://www.productwiki.com/upload/images/2006_kona_caldera.jpg

No se ei kyllä ollut sitten paha hinta. Toisaalta siihen rahaan voi saada vuoden vanhan uutena yli kaksi kertaa kalliiman. Se siinä sitten muodostuu kyllä ongelmaksi, ettei sitä voi jättää enää mihinkään parkkiin. Joku pitkäkyntinen sen vie kuitenkin.

Noista kengistä kun tuli puhetta, niin ne on kyllä aivan ehdottomat. Polkeminen muuttuu ihan erilaiseksi niiden kanssa. Mä en juuri lenkkareilla viitsi nykyään polkea vaikken olisi menossa mihinkään kauas. Noilla klossikengillä se on niiin paljon mukavampaa. Omat shimanon kengät tais löytyä chainreactioncyclesistä 35 eurolla joten ei oo paha investointi. Näitä fillari kamoja kannattaa todellakin katsella nettikaupoista. Kaiken maailman topsportit ovat hinnoitellleet kamat aika huimilla katteilla.

Toisaalta siihen rahaan voi saada vuoden vanhan uutena yli kaksi kertaa kalliiman.

Joo, unohtui lisätä että toki huomattavastikin parempia voi löytyä käytettynä ja onhan tossa paljon parannettavaakin. Kirjoitin vaan kun täällä on pidetty tuon hintaluokan pyöriä lähes käyttökelvottomina, kyllä itse olen ollut tyytyväinen.

Toisaalta siihen rahaan voi saada vuoden vanhan uutena yli kaksi kertaa kalliiman.

Joo, unohtui lisätä että toki huomattavastikin parempia voi löytyä käytettynä ja onhan tossa paljon parannettavaakin. Kirjoitin vaan kun täällä on pidetty tuon hintaluokan pyöriä lähes käyttökelvottomina, kyllä itse olen ollut tyytyväinen.

Eivät ne käyttökelvottomia toki ole. Mutta jos ajo on vähänkin rasittavampaa/ täristävämpää on kestävyys vähän niin ja näin. Puhtaasti asfaltilla nyt ajaa melkein millä vain. Itselläni käyttöpyörä on vanha kunnon mummopyörä :P Mitään en maksanut mutta ollut kyllä kestävin omista pyöristä. Muuten kyllä uskon että tonnin hintaluokassa saa ihan hyvän pyörän, ainoastaan vaihteestoon suhtaudun varauksellisesti, ei todellakaan ole mukavaa säätää vaihteistoja uudelleen joka toisen maastoajo kerran jälkeen.

Juppelle: Itse olen ollut mekaanisiin levyjarruihin tyytyiväinen, kerran on pitänyt palat vaihtaa, muuten ei ole tarvinut kuin kiristää vaijeria sitä mukaa kun palat kuluvat. Itselläni ei ole hydraulisia taas on kavereiden pyörissä ilmattu vähän väliä. Jarruissa on kyllä tulleet hinnat alaspäin, ei ole enään hydraulisit kovin kalliita, toisin kuin esimerkiksi kolme vuotta sitten. Jarruteho riittää omaan käyttöön enemmän kuin hyvin.

Yksi hyvä vaihtoehtohan on ostaa tunnetulta merkiltä uusi pyörä nyt syksyn tarjouksista ja parannella sitä sitten omaa tahtia paremmaksi. Näin olen itse tehnyt.

No tuli nyt sitten ostettua käytetty tunturin X620 hybridi

Ehkä tuli hieman hätäiltyä, mutta kun pyörällä oli ikää vuoden verran ja ajettu tosi vähän ainakin kunnon perusteella, muuten kuin uusi, paitsi rungossa yksi naarmu ja renkaat kuluneet tosi vähän.

Hintapyynti oli 500e mutta sai tingattua 400 euroon niin jäi sitten toi käteen vähän vahingossa

Vaihteet on shimano deoren ja navat samaa sarjaa, jarruina mekaaniset levyt edessä ja takana.

Itse tykkäsin tuosta pyörästä ajolleen, eihän toi ole tosiaankaan mikään nautinto ajaa hiekkatiellä tai muuten epätasasella pinnalla, mutta asfaltilla rullaa uskomattoman kevyesti.

Turha tätä topiccia tähän on lopettaa?? kuin muillakin näyttää olevan kiinnostusta, mielipiteitä ja tietoa

päivittelen tänne käyttökokemusta tuosta pyörästä kun on saanut enemmän kilometrejä taakseen tolla.

Nishiki on kanssa pyörä joka kestää ja on hyvä :)

Tämä on kyllä totta ainakin oman yksilön kohdalla. Runko kestää todella hyvin, jopa kolarin auton kanssa. ;D

Muuten on vuosien mittaan vaihdettu erinäisiä osia, esim. eturattaat ja kammet/polkimet.

Tässä mallissa ei ole jousitusta edes edessä ja välillä on kyllä tehnyt mieli vaihtaa jo tuoreempaan pyörään.

Tässä mallissa ei ole jousitusta edes edessä ja välillä on kyllä tehnyt mieli vaihtaa jo tuoreempaan pyörään.

Tuu katsoo mun fillarii niin ei tee mieli vaihtaa. Pariin kesään ei tosin ole tullut ajettua kun tohon naapurin hallille ja töihin jos ei muuta kulkinetta ole ollut. Tosin viimeks taisi olla viimeinen ajo kun ei takarengas enään pyöri, kun polkee. Ai miten niin laakeri ja vanne finaalissa. ::) Varmaan 10 vuotta vanha halpis ja kesti yllättävän pitkään hyvänä. ;)

Sitä vaan tulin kommentoimaan, että en taida ostaa uutta fillaria ihan heti, jos meinaatte kerran ei tonnilla tahdo saada hyvää. Mä en malta kuitenkaan olla hyppimättä ja leikkimättä niin ei huonoa kannata ostaa.. Ei kuitenkaan niin paljon kiinnosta ajella ja hyötyajoa ei oikein osaa ajaa.

Juppelle: Itse olen ollut mekaanisiin levyjarruihin tyytyiväinen, kerran on pitänyt palat vaihtaa, muuten ei ole tarvinut kuin kiristää vaijeria sitä mukaa kun palat kuluvat. Itselläni ei ole hydraulisia taas on kavereiden pyörissä ilmattu vähän väliä..

Kyllä hydrauliset pelittää niiin paremmin ku mekaaniset. Ei tarvi säädellä vaijereita palojen kulumisen mukaan, teho ja tuntuma paljon parempi. Itellä kokemusta elämäni varrelta yksistä mekaanisista ja useista hydraulisista. On ilmaajassa vika jos ei onnistu, tai sitte jarru ihan fyysisesti rikki.

Ite ajan kilpaa alamäkee ja tänä vuonna oon käyny mm. norjassa ja ruotsissa ajamassa. Kertaaka tarvinu ilmata jarruja. TOKI, onhan se jarruistaki kiinni mutta eipä kukaan kavereistanikaan ole ilmannu ja eri merkkisiä jarruja löytyy.

Noista pyöristä sitte. Hybrideistä en kyllä mitään tiiä mutta valmistajista/osista yleensä. Trek on ainakin hyvä. Okei ajan itekki tällä hetkellä Trekillä ;D Mutta maineensa se nimenomaan on niittäny xc yms pyörillä, ei alamäkipyörillä. Kona taas tunnetaan vähän halvempana merkkinä. Pari Konan alamäkipyörää olen omistanut ja kyllä tuo Trek viel voiton niistä ihan 100-0. Mutta ei niin tiukkapipo hommaan Kona soveltuu kyllä. Mainittu Cannondale myös hyvä merkki.

Ja varaosia saa mistä vaan. Varaosan ei tarvi olla just sama mikä pyörässä ollu kiinni. Mutta mikäli sen on havainnu hyväksi niin kandee sitte koittaa metsästää uusi samanlainen.

Varotuksena loppuun: tuo ridefreen foorumi on ihan ok paikka katsella myynti-ilmotuksia mutta muuhun se ei kelpaa. Foorumin taso totaalisen alhainen ja muutenkin se on bottien/peelojen raiskaama.

edit: Ja tosiaan, kannattaa ensin ettiskellä käytettyjä pyöriä. Hinnat tippuu yleensä nopeesti alas hyvissäkin pyörissä. Fillarikärpänen kuitenki purasee niin kovasti, että parempi ostaa hiukan parempi heti alkuun :) Oman fillarin ovh Suomessa 5100€ :-X Tuli tilattua Saksasta.

Juppelle: Itse olen ollut mekaanisiin levyjarruihin tyytyiväinen, kerran on pitänyt palat vaihtaa, muuten ei ole tarvinut kuin kiristää vaijeria sitä mukaa kun palat kuluvat. Itselläni ei ole hydraulisia taas on kavereiden pyörissä ilmattu vähän väliä..

Kyllä hydrauliset pelittää niiin paremmin ku mekaaniset. Ei tarvi säädellä vaijereita palojen kulumisen mukaan, teho ja tuntuma paljon parempi. Itellä kokemusta elämäni varrelta yksistä mekaanisista ja useista hydraulisista. On ilmaajassa vika jos ei onnistu, tai sitte jarru ihan fyysisesti rikki.

Ite ajan kilpaa alamäkee ja tänä vuonna oon käyny mm. norjassa ja ruotsissa ajamassa. Kertaaka tarvinu ilmata jarruja. TOKI, onhan se jarruistaki kiinni mutta eipä kukaan kavereistanikaan ole ilmannu ja eri merkkisiä jarruja löytyy.

On voinut olla ilmaajissa vikaa, mutta kyllä Hayesin jarrujen kanssa sai tapella. Toki dh käyttöön hydrauliset on aika lailla ehdottomat. Oli Alpeilla rinteitä alastullessa varsin mukavat, ei sen etteikö noita mekaanisillakin olisi alas tultu.

Sekalaiseen ajoon riittävät mekaaniset aivan loistavasti. Itse kylläkin tykkään pitää pyörän mahdollisimman yksinkertaisena ja mekaaniset sopivatkin itselleni paremmin. Vaihteistotkin pitänyt useaan kertaan heittää helvettiin, mutta jäänyt tekemättä (aina kun kysellyt kittejä niin ei ole oikein sopivaa välitystä löytynyt). Jos nyt kerran vuodessa pitää vaijeria kiristää niin tuskin se on liikaa vaadittu.

On voinut olla ilmaajissa vikaa, mutta kyllä Hayesin jarrujen kanssa sai tapella.

Vittumaiset ne on ilmata, mutta jos ovat kunnossa niitä ei tarvitse ilmailla. Ilmahan tulee sinne vuotavista tiivisteistä. Tiipparit voi vuotaa myös niin, että nesteet pysyvät sisällä ja ilma pääsee järjestelään esim kahvan kautta. Kylä mäkin viskasin cannarista vanhat hayekset mäelle, kun niihin olis joka stefa pitänyt vaihtaa. Uudet hayes strokerit maksoi 80e/pääty (Autoharrastajan näkökulmasta naurettavan vähän :D ) ja ovat älyttömän hyvät ainakin omasta mielestä. Paljon on jarrutkin muuttuneet ja toi sun kuvaus sopis hyvin joihinkin vanhempiin hayes nine jarruihin. Kyllä nestejarrut ovat nykyään erittäin huolettomat vempeleet, eikä niitä ole mitään syytä karttaa.

Olisko muuten kellään myydä mulle takajarrulevyä tohon Konaan.

Näyttäis olevan jarrut tällaset: Hayes Hydraulic HFX-9 XC

Mitään muuta en tiedä...

Mulla on takalevy ilmeisesti kiero kun se rohisee kierrosten mukaan. Palat on jo vaihdettu.

Jos joltain löytyy edullinen levy niin laittakaa yksityisviestiä.

Olisko muuten kellään myydä mulle takajarrulevyä tohon Konaan.

Näyttäis olevan jarrut tällaset: Hayes Hydraulic HFX-9 XC

Mitään muuta en tiedä...

Mulla on takalevy ilmeisesti kiero kun se rohisee kierrosten mukaan. Palat on jo vaihdettu.

Jos joltain löytyy edullinen levy niin laittakaa yksityisviestiä.

Lisää vielä takanavan pulttien määrä ja levyn halkaisija, niin levyn löytyminen voi helpottua.

Lisää vielä takanavan pulttien määrä ja levyn halkaisija, niin levyn löytyminen voi helpottua.

Noi kuuluu siihen osastoon "mitään muuta en tiedä". Enkä pääse katsomaankaan.

Veikkaisin 160mm levyä ja aika perus 6 pulttia.

Levyn kieroudenhan saa katottua ku pyörittää kampia ja kattoo miten levy heittää. Jakarilla voi koittaa suoristaa vielä. Lopuks keskitys: löysää jarrusatulan pultit, antaa renkaalle vauhtia, hitaasti jarruttaa pohjaa saakka, pitää kahvan alhaalla ja samalla kiristää satulan pultit.

Tosin, tuo ei taida ainaka kaikissa heiskasissa toimia, vai toimiiko missään.

itellä on mongoose elite tyax pro runko, omega sl rst lukittava joustokeula, deore nestelevyt edessä ja takana, deoren XT vaihtajat, shimano fc-m440 kammet, xpedon pedaliit ja alexrims pc19 vanteet kurakumeilla... vähä alta tonnin setti oli toi... oon ollu ihan tyytyväinen :) kesät ja talvet :)

tai kuulu siihen sit viä pulloteline/pullo, mittari, lamppu...ja jotain pientä muuta. 2006 vuonna kasattiin tommonen paketti tutun fillariliikkeessä.