Sign in to follow this  
Followers 0
Guest tuomas k

200SX viritys

16 posts in this topic

Olen tuossa aikeissa ostaa 200sx:n ja kysyisinkin, että paljonko moottoriin saa tehoa jos käytettävissä on 4000-5000e ???

Mitenkäs on tuon kestävyyden kannalta, eli kannattaa varmaan ostaa kunnon mukit, veivit ja kannentiiviste vai miten on?

Re:200SX viritys

S13:seen saa jo n.600E investoinnilla 50hp lisää (lastu, putki, putsari, bleedi) ja jos käytettävissä 4000E-5000E niin käyttäjästä riippuen ja tehdäänkö itse vai teetetäänkö niin varmaan

-400 - +600hp, tarvii vaan sit jo panostaa vähän muuhunkin kuin konetehoon, kytkin ekana jossain vaiheessa vaihdeloota yms...

jos pysytään siinä 300hp:ssä niin aika hyvin on tainnu vakiohilppeet koneissa kestää...

Onkohan kysymyksessä kenties s13 vai s14?

S13 ja kyllä tuollainen 400hp olisi ihan mukava ;)

S13:seen saa jo n.600E investoinnilla 50hp lisää (lastu, putki, putsari, bleedi) ja jos käytettävissä 4000E-5000E niin käyttäjästä riippuen ja tehdäänkö itse vai teetetäänkö niin varmaan

-400 - +600hp, tarvii vaan sit jo panostaa vähän muuhunkin kuin konetehoon, kytkin ekana jossain vaiheessa vaihdeloota yms...

jos pysytään siinä 300hp:ssä niin aika hyvin on tainnu vakiohilppeet koneissa kestää...

jos 600e:lla saa tommosen setin ni mulle kans ;D

Aihetta sivuten...

Onko suomeen/eurooppaan tuotu yhtään S13 SR20DET koneella? Millainen työ on vaihtaa paikalleen tollaiseen suomi yksilöön? Mitä eroa on red-top ja black-top koneilla? Mitä itse olen löytänyt, on se että black top oon vvt-i kone ja red-top ei.

Meneekö S15 6-lovinen loota heittämällä S13 tai S14 malliin SR20DET:n perään? Vai onko jotain eroa tuon S15 mallin SR20DET:n kanssa? Vai onko fyysisesti liian iso?

T:Jore

;D

Ensimmäiseksi, S13 koppaa ei koskaan myyty Japanin ulkopuolelle SR koneilla (ei vaparina eikä turbona).

Koneen vaihto suomiyksiöön on piis of kakku mikäli sijoittaa samalla johonkin moottorinohjausjärjestelmään tyyliin Hestec tai vastaava, koska Japanista tuotujen koneiden mukana on hankala saada ECUa, johtosarjaa, ym mukana.

Myös vesiletkut joutuu tekemään uusiksi, koska japanin auto on vähän niinkuin "peilikuva", eli esim. sisälämppärin vesiletkut menevät eri paikkaan, jne...pientä näpräilyä. Kaikenkaikkiaan tuo moottorinohjaus on se suurin ongelma, sen kun ratkaisee, onnistuu hienosti. 200hp

Red-top ja Black-top koneissa on sellainen ero, että Red-top oli ensimmäinen SR20DET, eli 91-93 malleissa. Imusarja alhaalta ylös -tuleva, eli kansi on ns. "high port", eli imukanavat ovat kannen yläreunassa. Alunperin punainen venttiilikoppa (Siis jos ei ole jälkeenpäin maalattu)

On vain yksi Red-top versio.

Black-top koneesta onkin sitten useampia versioita. Ihan ensimmäisenä voidaan unohtaa tuollaiset vvt-i höpinät, ne on tojotan juttuja. :D

Ensimmäinen Black-top moottori oli 1994-1998 RS13 180SX:ssä. Siinä ei ollut muuttuvaa venttiiliajoitussysteemiä, tämän voi todeta sillä että venttiilikoppa on litteä koko matkalta. Ja värihän oli siis musta. Imusarja oli edelleen samoin päin, eli meikäläisittäin "ylösalaisin".

Seuraava Black-top malli oli Japanissa 1994-1998, eli S14 mallistossa. Ns. "Low-port" kansi, eli imukanavat kannen alareunassa, imusarja mallia ylhäältä alas. Imunokassa muuttuva ajoitus, tämän tunnistaa siitä, että venttiilikopassa "kohouma" suunnilleen kolmossylinterin kohdalla.

Tämä oli se kuuluisa 220hp versio, mutta jostain syystä japanin ulkopuolelle laivatut versiot tästä koneesta tuottivatkin vain 200hp, syynä lienee eri turbo.

Kolmas versio on sitten 1999-2001 S15 mallin Black-top, jossa ei ilmeisestikään juuri muuta eroa edelliseen ollut kuin parempi ahdin, isommat suuttimet ja jotain muuta pientä. Eli sama muuttuva imunokan ajoitus, kohouma venttiilikopassa. 250hp.

S15 6-lovinen loota pitäis mennä ihan viskomalla kiinni, saattaa kyllä laatikon poikittaistuen kiinnityksessä koriin olla jotain eroja, mutta koneen perään sen pitäisi käydä kun lohkot noissa koneissa on suurinpiirtein samat.

Ja noita kuitenkin ON laitettu S13:een ja S14:ään siellä täällä (ei tosin suomessa)

EDIT: tein hieman lisää selvitystytöä ja korjailin muutaman asian.

Kiitos Filk tiedoista.

Tosta sais ihan näppärää pakettia, kun Australisasta saisi koneen apulaitteineen edukkaasti. Red-top alle 1500e ja blakctop "vvt" reilu 2000e. Lisäksi saisi S13 red-top front cutin hieman alle 2000e. S15 6-lovinen aski taas kustantaisi alle tonnin.

Eli S13 front cut ja toi 6-lovinen laatikko maksaisi kuluineen suomeen tuotuna jonkun 4500-5000e.

Tossa voisi olla ihan hyvä lähtökohta kun hommaisi jonkun hyväkorisen kone lauenneen yksilön.

Kiitos Filk tiedoista.

Tosta sais ihan näppärää pakettia, kun Australisasta saisi koneen apulaitteineen edukkaasti. Red-top alle 1500e ja blakctop "vvt" reilu 2000e. Lisäksi saisi S13 red-top front cutin hieman alle 2000e. S15 6-lovinen aski taas kustantaisi alle tonnin.

Eli S13 front cut ja toi 6-lovinen laatikko maksaisi kuluineen suomeen tuotuna jonkun 4500-5000e.

Tossa voisi olla ihan hyvä lähtökohta kun hommaisi jonkun hyväkorisen kone lauenneen yksilön.

Muistan lukeneeni jostain että tuo S15 6-lovinen ei kestä virityskäytössä ollenkaan samalla lailla kuin S14 viisipykäläinen.

Ei kai se kuuslovinen tota vakiolaatikkoo heikompi enää pysty olee kun se ei pysy melkeen vakio tehoisessakaan autossa kasassa..

Muistan lukeneeni jostain että tuo S15 6-lovinen ei kestä virityskäytössä ollenkaan samalla lailla kuin S14 viisipykäläinen.

Oliko pakko pilata mun haaveiluni. ;D Blacktop+S15 aski... :P

Ei kai se kuuslovinen tota vakiolaatikkoo heikompi enää pysty olee kun se ei pysy melkeen vakio tehoisessakaan autossa kasassa..

Sun käytössäs nyt ei kestä caterpillarinkaan laatikko. Me muut kuolevaiset kyllä varmasti huomattais noiden kestävyysero. ;)

Joo sori pupetti, haaveet kaatuu... :P

Paljos maksaa suurinpiirtein T28bb? Onks jotain muita turboja mitkä maksais samanverran ja josta sais enemmän potkua?

T28bb oli jotain 1100e jossain vaiheessa kun sellasesta haaveilin. Tuli kuitenkin ostettua vähän toisenlainen ahdin.. Tarkemman hinnan voi kertoa esimerkiksi nismosx kun on sellasen ostanu.

Mä kans yhdyn Pasin kommenttiin 6-lovisen lootan kestävyydestä. Selitys oli se, että samoihin kuoriin on tungettu 1 vaihde lisää joten osat on materiaalivahvuuksiltaan luonnollisesti pienemmät ja täten heikommat.

T28bb oli jotain 1100e jossain vaiheessa kun sellasesta haaveilin. Tuli kuitenkin ostettua vähän toisenlainen ahdin.. Tarkemman hinnan voi kertoa esimerkiksi nismosx kun on sellasen ostanu.

Mikäs hyrrä sulla nyt on? Moottorisahan ahdin? ;D Vaikka se hassulta kuulostaakin niin joissakin moottorisahoissa on ahdin. Paineet kaakkoon niin lastu lentää :o

Jossain mä näin (oli vissiin nettiautossa) myynnissä jonkun lentokoneen turbiinin. Sellanen katolle Amerikan pojan malliin.

Mikäs hyrrä sulla nyt on?

Toisenlainen ahdin oli ehkä vähän huonosti sanottu. Toisen merkkinen olis tarkempi ilmaisu. Mulla on siis uusi Holsetin ahdin mutta se ei vielä(kään) ole kiinni autossa.