Sign in to follow this  
Followers 0
vase

Vapaamuotoista keskustelua GTR:stä

448 posts in this topic

Jos r32 gt-r:ssä on katkennut jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi lohkoon niin saako sen ilmattua sillä perinteisellä keinoilla eli nostaa keulan korkealle ja avaa syylärin korkin eli pulpauttelee ilmat sitä kautta pois? Ja jos kyllä niin pitääkö paisari olla auki vai kiinni ja onko parempi jos paisari on tyhjä vai täysi?

Kannattas varmaan koittaa varovasti kaivaa se jämä sieltä pois. Se on muistaakseni tavallinen M6 ilman mitään kartioita. Ei se silti tarkoita sitä että sieltä välttämättä mitään tulee ulos koska siellä on niin pieni kanava että se ilmeisesti karstoittuu helposti umpeen. Oman sain kyllä rautalangalla rassattua auki.

Joo varmaan sekoitan jotain mutta pointti siis se että mulla on se air drain plug mistä ilmataan, katkennut sinne lohkoon. Katkennut pikku pultti siis juuri se ylimmässä kohdassa suutintukin lähellä ja siinä on keltainen lappu jossa varoitetaan jostain kuumasta vedestä tai jotain muuta (en nyt muista ulkoa). Olen 99% varma että kyseessä on ilmausruuvi koska sen ainakin service manual käski avaamaan kun laitetaan nesteet sisään että järjestelmä ilmautuu.

Mutta kaikki varmaan ok koska nestettä ei enää mene syyläriin (ajellut sekalaista ajoa nyt yli 50km parilla jäähdytystauolla) ja paisarikin on n. puolivälissä. En tiedä sit kysynkö tyhmiä mutta onko normaalia että sammutettaessa kuuluu konehuoneesta sellaista kuplintaa/pientä kiehumisen ääntä? Mistään ei kuitenkaan ammu vesiä pihalle? Siitä on pitkä aika kun mulla on ollut vesijäähdytetyt ahtimet (nyt siis on) joten en muista onko toi ihan normaalia autoille jossa tulikuumat ahtimet kiehuttaa(?) seisovaa jäähdytysnestettä?

Johniemi, en haluaisi keljuilla mutta jos lohko on mielestäsi suutintukin vieressä ylhäällä, niin voisi olla paikallaan raottaa wikipediaa ja ehkä sitten harkita seuraavia siirtoja autoharrastuksen parissa.

Ja ilmaahan siellä vaikuttaisi olevan jos kupliminen kuuluu. Oliko lämmönsäätö max kuumalla kun täytit järjestelmän ja käytit lämpimäksi ekan kerran?

Suosittelen kaivamaan sen jämän pois sieltä ja ilmaamaan järjestelmän niin kuin kuuluu. Suhteellisen herkästi tuntuu jäävän kuplia järjestelmään muutenkin. Saati sitten vielä koittaa ilmata se toisella tavalla.

Jotkut väittää että on"normaalia" että sieltä kuuluu kuplimista. Tähän en ihan usko.

Onko mahdollista päästä sinne ahtimille tuleville vesiputkille ja löysätä/ilmata hieman liitosta auton käydessä?

Näin tein omaan rb25:een monta kertaa, eikä oo ikinä kuulunut mitään keittämisen ääniä.

Johniemi, en haluaisi keljuilla mutta jos lohko on mielestäsi suutintukin vieressä ylhäällä, niin voisi olla paikallaan raottaa wikipediaa ja ehkä sitten harkita seuraavia siirtoja autoharrastuksen parissa.

Ja ilmaahan siellä vaikuttaisi olevan jos kupliminen kuuluu. Oliko lämmönsäätö max kuumalla kun täytit järjestelmän ja käytit lämpimäksi ekan kerran?

Juu... sekoilen :) ei kannata näköjään kirjoitella pitkän valvomisputken jälkeen. Kokeilen ottaa jämät pois, mietityttää vaan miten saan sen pultin loppupään ilman että palaset menee kiertoon mutta pitää tuumailla asiaa ja kokeilla saada se jämä sieltä veks. Kuulin tuossa ohimennen että teräspunoletkut aiheuttavat tuota kiehumisefektiä... en tiedä miksi koska enpä tajunnut kysyä mutta yritänpä keksiä jonkin keinon saada sen pultin jämän sieltä pois. Kiitos kaikille ja toivottavasti mun sekoilut aiheuttaa enemmän hauskuutusta kuin turhautumista teille :P

mites te jotka ootte poistaneet sen bensahöyryjen kierrätyksen ootte toiminu sen tankista tulevan letkun kanssa? itellä on se vaan tulpattuna ja oon miettinyt et onko huono asia vai vaikuttaako mitään kun tankkiin tulee melko valtava ylipaine. pitäiskö ton korkin päästää liiat ylipaineet pois? siis mulla suhahtaa oikein kunnolla aina kun korkin avaa.

mites te jotka ootte poistaneet sen bensahöyryjen kierrätyksen ootte toiminu sen tankista tulevan letkun kanssa? itellä on se vaan tulpattuna ja oon miettinyt et onko huono asia vai vaikuttaako mitään kun tankkiin tulee melko valtava ylipaine. pitäiskö ton korkin päästää liiat ylipaineet pois? siis mulla suhahtaa oikein kunnolla aina kun korkin avaa.

Itse tuon myös tulppasin s13:ssa, mutta porasin tankinkorkkiin 2mm reijän.

Taitaa tulla alipainetta. Mulla ainakin imi yhdestä bmwstä rata-ajon jälkeen tankin lommolle, kun tulppasin höyryletkun. Joissain korkeissa on ilmareikä, mutta ei kaikista välttis löydy...

edit: Pitempään seisoessa syntyy ylipainetta kun liemet lämpee. :D

Ite kun otin aktiivihiilisuodattimen poies niin jatkoin siitä tankille menevästä putkesta letkun syylärin alalaidan tasolle,

ei ole tullut enää juurikaan alipainetta. Aluks kans tulppasin kaikki ja kova alipainehan sinne tuli.

Mietin myös tuota poraa korkkiin reikä mallia,

mutta kun keulalla on valmiiksi reikä tankin huohotusta varten niin mitä suotta.

Ainut syy miksi itse sen otin pois niin sen teline ja paikka kävi mitä loistavimmin huohotus öljy säiliölle. :)

Taitaa tulla alipainetta. Mulla ainakin imi yhdestä bmwstä rata-ajon jälkeen tankin lommolle, kun tulppasin höyryletkun. Joissain korkeissa on ilmareikä, mutta ei kaikista välttis löydy...

edit: Pitempään seisoessa syntyy ylipainetta kun liemet lämpee. :D

Nissaneissa on tankin korkissa venttiili, joka päästä ilmaa sisään mutta ei ulos. Eli alipainetta ei pääse syntymään, ainakaan kovin paljoa. Saattaa se venttiili jonkun 0.05bar imua vaatia että aukeaa.

Mutta kyllähän sinne ylipainetta voi tulla aika valtavastikin, jos auto seisoo auringossa.. Kannattaa mieluummin jättää se konehuoneeseen tuleva putkenpää vaikka auki, niin pääsee paineet tasaantumaan. Tai sitten poraa korkkiin reiän, kuten joku ehdottikin. Sen saa porattua silleen "näkymättömästi". Korkin sisäpuolella on keskellä joku 2mm reikä, siitä kun pienellä poralla poraa niin menee sen venttiilin kalvo puhki.. Sen jälkeen ilma pöhisee läpi joka suuntaan, voi ihan puhaltamalla kokeilla.

thänks Z :) aattelinki et ei siel kyl alipainetta ole ollut kun meinaa korkki lentää kun sen avaa :D

pikaista apua tarvisin..

r32 bnr kyseessä ja polttaa 4wd valoa kojetaulus, eikä neliveto toimi.

vaihdelaatikko oli irti ja vetarit jne, eli vika on ilmennyt tänä aikana kun ne oli poissa. ilmattu on kyllä mut jos siellä olis silti ilmaa niin tajuaako se polttaa valoa ilman takia?

moottorinohjaus vaihtui myös, eihän se voi vaikuttaa, vai tuleeko/meneekö 4wdeeltä jotain eculle?

pikaista apua tarvisin..

r32 bnr kyseessä ja polttaa 4wd valoa kojetaulus, eikä neliveto toimi.

vaihdelaatikko oli irti ja vetarit jne, eli vika on ilmennyt tänä aikana kun ne oli poissa. ilmattu on kyllä mut jos siellä olis silti ilmaa niin tajuaako se polttaa valoa ilman takia?

moottorinohjaus vaihtui myös, eihän se voi vaikuttaa, vai tuleeko/meneekö 4wdeeltä jotain eculle?

Kyllähän se ecu vaikuttaa. Zuikkis tai joku ennemmän getarin ecuun perehtynyt osaa varmaan selventää enemmän miten.

Mutta mitä itselle katellut ecuja & kokemuksia niistä ja asennus härdelliä niin jonkin verran törmännyt tuohon 4wd ongelmaan ja miten se missäkin ekussa saadaan korjattua.

Tuosta löytyy esim. gtr.co.uk:lta juttua kuten tais olla aussi foorumilla myös. Nyt ei ehi töissä kauheesti kaivella :)

Enny muista ulkoo miten hestecissä meni mutta kaasuläpän asento kiinnostaa ainakin 4wd ecua

Enny muista ulkoo miten hestecissä meni mutta kaasuläpän asento kiinnostaa ainakin 4wd ecua

Juh, toi pinni 48, Thortle position sensor. Siitä on ollu juttua ja sen skaalauksesta.

voi vittu, siitä se sit varmaan on kiinni. olis hienoo jos joku vois kertoa että mitä tietoa se tarvii ja minne niin saatais toimiin. Kiitti avusta kuitenkin jo.

Mun mieleen on syöpynyt jotenkin, että kolme biuhaa tarvii Atessa eculta (tai ylipäätään muualta autosta) kun omaa SR20VET moottoria Geturin voimansiirtoon on sovitettu. Sähköt on tosin vielä vaiheessa.

Vipeceissä samaa ongelmaa ollut ja niiden vastaus:

On some GTR and 4WD models a warning light may be displayed on the dash. This may be due to the value of the ECUs TPS Out signal level being too low. A solution to this is to slightly rotate the TPS to increase the closed throttle voltage. Remember to do a TPS cal after moving the TPS.

mitäs toi nyt sitten tarkoittaa? en oo tohon tpssään koskaan tutustunut.

mulla toki puuttuu ehkä vallan toi tieto. tarvis saada säätäjä kiinni, mut siellä missä se on nyt, on vielä yö :D

edit: attesa ecu antaa vikakoodin 21 eli juurikin tps-

Niin siis sullahan todennäköisesti on se alkuperäinen TPS yhä paikallaan? Se pitää vaan kytkeä se johto tonne Attessalle.

Kyllä se anturi ihan oikeassa asennossa lienee, kun kerran on vakio-ecun kanssa oikein toiminut.

Sita TPS pitaisi jotenkin kaantaa etta se antaa tarpeeksi jannitetta tyhjakaynnilla tieda sitten miten se tulisi tehda. Paljonkos se nyt antaa jannitetta? varmaan joku kenella on normaali voi kanssa katsoa paljonko on vakiona. Voihan sita tietenkin ottaa sen attessa ecun kamman irti ja katsoa tuleeko mitaan yleismittarilla.

Niin siis sullahan todennäköisesti on se alkuperäinen TPS yhä paikallaan? Se pitää vaan kytkeä se johto tonne Attessalle.

Kyllä se anturi ihan oikeassa asennossa lienee, kun kerran on vakio-ecun kanssa oikein toiminut.

Mutta eikos se moottorinohjaukselta mene johto sinne vakionakin? onko sitten vakiokampaan tuo uusi ecu vai onko itse vedetty johdot ?

Ainakin tuo vipecin teksti viittaisi etta jostakin syysta ei anna tarpeeksi jannitetta. Toisaalta voihan sielta varmaan vetaa suoraan johdon sinne taakse jos ei muuten meinaa talttua

kyllä tämä nyt selvisi. ei ole vaan enne tuota moottorinohjausta gtrrään laitettu. ilmeisesti nyt pitää vaan kytkeä siihen pinni 56seen (tps output) tps signaali eculta.

kiitoksia.