Sign in to follow this  
Followers 0
sx simo

P10 Jarrujen ilmaus?

25 posts in this topic

Onko tossa jarrujen ilamuksessa joku jippo, kun olen yrittänyt ilmata noita jarruja vaikka kuinka pitkään, mutta ei meinaa tulla tuntumaa polkimeen >:(

Olen siis lähtenyt ilmaamaan takapyöristä (poljinta ja käsijarrua saman aikasesti pumpaten) etupyöriin, mutta pitää tuo systeemi ilmata vielä jostain muualtakin?

tai onko kellään ideoita et mistä muusta tuo voisi johtua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ihan näin ohimennen.. miksi sä sitä käsijarrua räppäät? ;D

Tuntumalla mitään väliä, mutta tuleeko ilmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Kai kuitenkin väännät ruuvin kiinni ennen kuin päästät polkimen ylös?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ja jarrua on hyvä pitää pohjassa kun ilmausruuvi avataan -> ruuvi kiinni pumpataan painetta ja 3-4 pumpin jälkeen poljin pohjaan ->ruuvi auki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Voi ollla vikaa myös pääsylinterin tiivisteissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ihan näin ohimennen.. miksi sä sitä käsijarrua räppäät? ;D

Tuntumalla mitään väliä, mutta tuleeko ilmaa?

no eikös sitä pidä vedellä samaan aikaan kuin pumppaa jarruakin, siis takasatuloita ilmatessa? siis kun käsijarru on jarrusatulassa eikä rummussa, tai näin olen ainakin kuullut että pitäisi tehdä?

tuntumaan on silloin kun on ilmannut jarrut, mut sit jos odottelee 5 minuuttia tai laittaa auton käyntiin, niin sit painuu polin melkein pohjaan.

ilmasin jarruja varmaan kaksi tuntia, ja aina kun odotteli noin 5 minuuttia, niin taas se antoi jostain satulasta pienen määrän ilmaa.

ja siis tiedän kyllä miten jarrut ilmataan, mut sitä arvelin kysellä kun perinteisillä keinoilla ei meinaa ilmaantua hyvin.

Voi ollla vikaa myös pääsylinterin tiivisteissä.

mites toi voi vaikuttaa ilmaantumiseen? pääsylinteri ei siis vuoda, eikä neste mene tiivisteiden "läpi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ihan näin ohimennen.. miksi sä sitä käsijarrua räppäät? ;D

Tuntumalla mitään väliä, mutta tuleeko ilmaa?

no eikös sitä pidä vedellä samaan aikaan kuin pumppaa jarruakin, siis takasatuloita ilmatessa? siis kun käsijarru on jarrusatulassa eikä rummussa, tai näin olen ainakin kuullut että pitäisi tehdä?

tuntumaan on silloin kun on ilmannut jarrut, mut sit jos odottelee 5 minuuttia tai laittaa auton käyntiin, niin sit painuu polin melkein pohjaan.

ilmasin jarruja varmaan kaksi tuntia, ja aina kun odotteli noin 5 minuuttia, niin taas se antoi jostain satulasta pienen määrän ilmaa.

ja siis tiedän kyllä miten jarrut ilmataan, mut sitä arvelin kysellä kun perinteisillä keinoilla ei meinaa ilmaantua hyvin.

Voi ollla vikaa myös pääsylinterin tiivisteissä.

mites toi voi vaikuttaa ilmaantumiseen? pääsylinteri ei siis vuoda, eikä neste mene tiivisteiden "läpi".

No ei tarvitse käsijarrua repiä.

Mitkä ne sinun perinteiset keinot ovat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Katos onko jarruneste säiliön alla ilmaus ruuvi!! jos päässy ihan tyhjäks niin tarvii sieltä alottaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ihan näin ohimennen.. miksi sä sitä käsijarrua räppäät? ;D

Tuntumalla mitään väliä, mutta tuleeko ilmaa?

no eikös sitä pidä vedellä samaan aikaan kuin pumppaa jarruakin, siis takasatuloita ilmatessa? siis kun käsijarru on jarrusatulassa eikä rummussa, tai näin olen ainakin kuullut että pitäisi tehdä?

tuntumaan on silloin kun on ilmannut jarrut, mut sit jos odottelee 5 minuuttia tai laittaa auton käyntiin, niin sit painuu polin melkein pohjaan.

ilmasin jarruja varmaan kaksi tuntia, ja aina kun odotteli noin 5 minuuttia, niin taas se antoi jostain satulasta pienen määrän ilmaa.

ja siis tiedän kyllä miten jarrut ilmataan, mut sitä arvelin kysellä kun perinteisillä keinoilla ei meinaa ilmaantua hyvin.

Voi ollla vikaa myös pääsylinterin tiivisteissä.

mites toi voi vaikuttaa ilmaantumiseen? pääsylinteri ei siis vuoda, eikä neste mene tiivisteiden "läpi".

No ei tarvitse käsijarrua repiä.

Mitkä ne sinun perinteiset keinot ovat?

vai niin, kaveri sano et pitäs repiä yhtä aikaa. kaikki autot joita olen ilmannut ovat olleet takavetoisia ja niissä kaikissa on ollut rumpumallinen käsijarru, joten tuosta asiasta ei ollut varmuutta.

noh siis ensiksi pumpataan painetta ja sit pidetään paine päällä ja aukastaa ilmaus ruuvia. ilmauksen olen suorittanut takaa eteen päin. Sx ei ole ainakaan ikinä tarvinnut ilmata absi pumppua erikseen joten en sitä ole ilmannut tästäkään, eikä primerassa ole edes ilmausruuvia absi pumpussa.

osaan kyllä ilmata jarrut (ainakin omasta mielestä ;D ), ja siksi kysyinkin, että onko primerassa jotain erikoisuuksia, kun ei meinaa ilmaantua millään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Katos onko jarruneste säiliön alla ilmaus ruuvi!! jos päässy ihan tyhjäks niin tarvii sieltä alottaa!!

ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

En tiedä miten vaikuttaa asiaan, mutta eikö jarrut ilmata piireittäin, eli ristiin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Service manual sanoo, että pitäis ilmata järjestyksessä:

oikea takajarru - vasen etujarru - vasen takajarru - oikea etujarru

ABS-malleissa virtalukko off-asentoon, ja ABS "actuator connector" tai akun pluskaapeli irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Minkälainen se jarru nyt sitten on? painuuko se poljin pohjaan asti. Vai onko siellä vieläkin ilmaa.

Tee sellanen ilmauspullo jos ei vielä ole. Läpinäkyvää letkua + limsapullo niin erotat ne ilmakuplat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

ja ABS "actuator connector" tai akun pluskaapeli irti.

Ihan ohimennen kysymys että mitä tuo voi aiheuttaa, jos jättää tekemättä? Tuli vaan jarrut viime kesänä ilmattua, enkä irrotanu pluskaapelia tai tota "connectoria". Hyvin kyllä onnistu tuo ilmaus. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Ihan villi veikkaus mutta olisko joku varotoimi että hydrauliikkayksikön venttiilit on varmasti oikeassa asennossa ja sallivat virtauksen joka suuntaan yksikön sisällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Service manual sanoo, että pitäis ilmata järjestyksessä:

oikea takajarru - vasen etujarru - vasen takajarru - oikea etujarru

ABS-malleissa virtalukko off-asentoon, ja ABS "actuator connector" tai akun pluskaapeli irti.

kiitos tiedosta, nyt sain järjestelmän ilmattua. mutta polkimeen en vieläkään saanut hyvää tuntumaa :(

Minkälainen se jarru nyt sitten on? painuuko se poljin pohjaan asti. Vai onko siellä vieläkin ilmaa.

Tee sellanen ilmauspullo jos ei vielä ole. Läpinäkyvää letkua + limsapullo niin erotat ne ilmakuplat

joo tuollasta ilmauspulloa olen aina käyttänyt.

ilmat on nyt poissa, mut polkimessa on noin puoliksi tyhjää. jos painasee uudestaan niin sitten poljin ottaa normaalisti. jarruja kun ilmaa niin poljin on normaali, mut sit kun laittaa auton käyntiin niin polkimeen tulee tyhjää. perin mystistä >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Oletko vaihtanut uudet jarrupalat samalla? Voi olla tuntuma hukassa ennen, kuin palat istuu levyihin. Ja uusia paloja asentaessa tulee varmistua, että ne liukuvat helposti johteillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Pääsylinteri falskaa.

Ite ilmannu primmusta aikoinaan käynnissä jarrut, tuntu et se absinpumppu oli muuten aina täynnä ilmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

johtuuko ilmasta ABS:n tärinät polkimessa kun jokakerta se tärisee ja hakkaa, vaikka jarruttaisi kuinka kevyesti??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

johtuuko ilmasta ABS:n tärinät polkimessa kun jokakerta se tärisee ja hakkaa, vaikka jarruttaisi kuinka kevyesti??

Mulle teki joskus samaa talvella.

Ilmasin, ja helpotti....

Toisessa vehkeessä ABS pummpu oli sökö =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

johtuuko ilmasta ABS:n tärinät polkimessa kun jokakerta se tärisee ja hakkaa, vaikka jarruttaisi kuinka kevyesti??

Mulle teki joskus samaa talvella.

Ilmasin, ja helpotti....

Toisessa vehkeessä ABS pummpu oli sökö =)

miten ilmasit että helpotti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Mulle teki joskus samaa talvella.

Ilmasin, ja helpotti....

Toisessa vehkeessä ABS pummpu oli sökö =)

miten ilmasit että helpotti?

Keula ilmaan, renkaat pois, auto käynnissä normi ilmausta.

Ei ainakaan omassa muuten pumppu ilmaantunu kunnolla jos ei käynnissä.

Sama homma sitten takapäällekki. Eikä mitään purkkeja yms vaan kaveri polkemaan. 8)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Onko tossa jarrujen ilamuksessa joku jippo, kun olen yrittänyt ilmata noita jarruja vaikka kuinka pitkään, mutta ei meinaa tulla tuntumaa polkimeen >:(

Olen siis lähtenyt ilmaamaan takapyöristä (poljinta ja käsijarrua saman aikasesti pumpaten) etupyöriin, mutta pitää tuo systeemi ilmata vielä jostain muualtakin?

tai onko kellään ideoita et mistä muusta tuo voisi johtua?

Itse olen ilmannut jarrut siten, että oon laittanut ilmausruuvilta letkun pulloon (pehmeä silikoni letku on hyvä), jossa on hieman jarrunestettä. Ilmausruuvi auki ja pumppaamaan, ja tietysti samalla seuraten, että pääsylinterillä on jarrunestettä riittävästi, ja eikä tietysti pidä täyttää pulloa yli. Välillä myös ilmausruuvi kii, ja kokeileen onko ilmaus onnistunut. Minusta helpoin tapa ainakin ilmata jarrut, eikä mee operaatioon kovinkaan pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Oletko vaihtanut uudet jarrupalat samalla? Voi olla tuntuma hukassa ennen, kuin palat istuu levyihin. Ja uusia paloja asentaessa tulee varmistua, että ne liukuvat helposti johteillaan.

en ole vaihtanut. kaikki jarrut on käyty läpi ja herkistelty.

Pääsylinteri falskaa.

miten se voi vuotaa? ulkoista vuotoa ei ole, ja jos sylinterin männän tiiviste vuotaisi, niin poljin painuisi koko ajan vain syvemmälle poljinta painettaessa, kun neste valuisi männän toiselle puolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P10 Jarrujen ilmaus?

Mäkin onnistuin osittain ryssimään ilmauksen absillisen P10 kanssa samalla kun vaihdoin taakse satulat, levyt ja palat.

Jossain on vähän ilmaa kun polkimen tuntuma on epämääräinen, auto kyllä pysähtyy ihan okei.

Pitää viikonlopun aikana samalla kun vaihtaa eteen palat ja levyt niin koittaa ilmata jotenkin paremmin ja fiksummin noita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0