Sign in to follow this  
Followers 0
zäne

Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

59 posts in this topic

Terveeksi :)

Lueskelin juttujanne millaiset seossuhteet saavat kannatusta ahdetussa koneessa, mutta en oikein saanut kuvaa millä linjoilla liikutaan (esim. sr20det, 300hp. kellari vakiopalikoilla, afr12)

Teillä on kuitenkin täällä jos jonkinmoista rimmattua nissania ja kokemusta asiasta kuin asiasta varmasti löytyy.

Olen kiitollinen jos jaksatte asiaa minulle valaista :D

Lähettäisin vielä terveisiä :-[

Petelle terkkuja ;D (en tarkoita ketään nissan foorumilaista)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Hetkinen... siis kaipaat seossuhdearvoja eri vireillä olevista autoista? Seossuhde on syötetyn bensan ja ilman suhde koneessa kuin koneessa. Toi arvo ei muutu mikskään siitä suosituksesta, vaan auton kartat säädetään siten, että optimaaliseen seokseen päästään. Näin ollen noilla hiluilla mitä autoissa on kiinni ei oo mitään merkitystä, vaan vain sillä, että ne on säädetty siten, että toi seossuhde on siinä toivotussa. Eli käytännössä sun topicin otsikko pitäis olla yhtä kuin mitkä virit teillä on autoissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Yritän tarkentaa :)

Niin tahtoisin tietää mitenpaljon seoskartat poikkeaa viri vehkeissä matka ja tehopuolella.

Vai kenties käytössä sama seossuhde 400hp. kuin sunnuntai ajelun vaatimilla tehoilla :o

Eli toisinsanoen tarvitseeko seoksien olla mitenpaljon rikkaammat voimapuolella että pysyy vehkeet nipussa.

Miten olette lisäsopan ym. virit hoitaneet jääköön se minunpuolesta salaisuudeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

No toihan avars tän ihan uusiin svääreihin taas :) Yleensä on käytössä pari ohjelmaa, joista toinen tosiaan se taloudellisempi. Seoskartoista osaa doni tai zuikkis kertoa lisää tarkemmin (he kun ovat noita lastuja vääntäneet). Yleensä kartat eroaa lähinnä yläkierrosalueen osalta, ettei pääse vetäseen laihalle isoilla kierroksilla ja aiheuttamaan akuuttia mäntäpistiäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

No toihan avars tän ihan uusiin svääreihin taas :)

Kiitti kun pistit tarkentamaan :D

Näin aamutuimaan luettuna ymmärsin ittekin ton oman tekstin kuten sanoit :-[

No ei aina voi onnistua...

Itte olen vetänyt sikarikkailla seoksilla ja pikkusen kiinnostas että uskaltaako miten "laihaa" tehoalueella käyttää.

Nyky nyky "virittäjät" kun tuntuu ajattelevan asiasta hieman toisin mitä minä.

No joo kokeilemalla tietenkin... ja antashan ne pakokaasulämpömittaritkin suuntaa asiasta (ei ole tullut hankittua :-[)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Yritän tarkentaa :)

Niin tahtoisin tietää mitenpaljon seoskartat poikkeaa viri vehkeissä matka ja tehopuolella.

Vai kenties käytössä sama seossuhde 400hp. kuin sunnuntai ajelun vaatimilla tehoilla :o

Eli toisinsanoen tarvitseeko seoksien olla mitenpaljon rikkaammat voimapuolella että pysyy vehkeet nipussa.

Miten olette lisäsopan ym. virit hoitaneet jääköön se minunpuolesta salaisuudeksi.

Samalla seoskartalla mennään joka tilanteessa ja kulutuksen määrää jalan asento. Toimiva ja oikein säädetty auto ei pintakaasulla ajaessa kuluta juuri vakiota enempää, vaikka kartat ja palikat riittäisi +400hp paikkeille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Itte olen vetänyt sikarikkailla seoksilla ja pikkusen kiinnostas että uskaltaako miten "laihaa" tehoalueella käyttää.

Ei tohon taida olla sitä oikeaa vastausta. Jostain 12.5:1 nurkilta löytynee paras teho, mutta joskus tarvii rikkaampaa seosta pitämään lämmöt kurissa. Jos et ole varma mitä teet, niin laita mielummin liian rikasta, ku liian laihaa. Mutta ei se ylirikaskaan hyvä ole, jos se jatkuvasti huuhtoo pyttyjen seinämiä. :-\

Tojoissa näkyy olevan vielä uusissakin vapareissa seokset jopa alle kymppiä kaasu pohjassa. ;D

Kruisailussa piisaa hyvin 14.7 seokset ja laihemmatkin.

Ja niinku Toni sanoikin, niin toki se seos vaihtelee koko ajan tilanteen mukaan ja samalla kartalla pärjää hyvin normikruisailuissa ja poljennoissa. Jos lontoo taittuu, niin lukase pohjatiedoiksi vaikka tollanen opus:

http://www.amazon.com/Modify-Management-Systems-Motorbooks-Workshop/dp/0760315825/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1215146477&sr=8-4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Itte olen vetänyt sikarikkailla seoksilla ja pikkusen kiinnostas että uskaltaako miten "laihaa" tehoalueella käyttää.

Ei tohon taida olla sitä oikeaa vastausta. Jostain 12.5:1 nurkilta löytynee paras teho, mutta joskus tarvii rikkaampaa seosta pitämään lämmöt kurissa.

Joo tattis Tem tollasta tekstiä vähän kaipaankin :D

Jos jollain enemmänkin sanottavaa niin otan vastaan mielelläni, oli "koulukunta" teho seoksista mikä tahansa :P

En mäkään nyt millään matka-ajolla pluttaa sen bensan kanssa ;)

Kallistakin pirulainen.

Tojoissa näkyy olevan vielä uusissakin vapareissa seokset jopa alle kymppiä kaasu pohjassa.

Mitäs tinamäntiä tojota oikein käyttää ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa

Tojoissa näkyy olevan vielä uusissakin vapareissa seokset jopa alle kymppiä kaasu pohjassa.

Mitäs tinamäntiä tojota oikein käyttää ;D

Sehän siinä hassua onkin, kun osat kestää helposti yli tuplatehoja. Kai siinä haetaan, että voi huoletta ajaa koko tankillisen kaasu pohjassa huonollakin bensalla hellepäivänä. Tai jotain. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

12.5 AFR:llä mennään "flatout" ja muuten 14.7 nurkilla closed loopissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Täällä tehoalueella 11.8 - 12 AFR. Tarkemmin sanottuna tuosta 12:sta rikastuu hieman rajoitinta kohden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Ahdoilla aina vähintään 12,5 ja mitä korkeammat ahdot niin siitä aavituksen paksummalle. Alle 12 en kuitenkaan suosittele ellei ole välttämätöntä. 11,5 ihan maksimi, tuon jälkeen liika bensiini vaan huuhtelee öljyjä pois ja tehokin alkaa tippua huimasti.

Tasakaasulla ajaessa normaalinopeuksissa sitten aina closed loopissa 14,7:1 ja laihemmallakin jos mahdollista. Kiihdytyksessä heti siihen 12,5-13 nurkille. Samalla kartalla pyöritään tietysti koko ajan, mutta eri kohdassa.

Jos tojoissa tosiaan on kympin paikkeilla seokset niin siellähän on paljon vielä bensalla hukutettuja hevosia reservissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Itte säädän johonkin 11.8-12.0 nurkille mieluiten tehoalueen. Yleensä vasta yli 13 seoksella alkaa nakuttamaan, mutta pitemmässä vedossa voi palotilan lämmöt alkaa kipuamaan jossain 12.5 seoksellakin.. Siksi parempi olla lähempänä 12 tai alle.

Jos on hyvät testatut suuttimet ja joku käsitys imusarjan symmetrisyydestä, voi kyllä turboautonkin aika hyvin säätää lähelle tuota 12.5.. Mutta siinä tosiaan täytyy olla varma ettei ole joku pytty sitten laihemmalla, laajakaista kuitenkin näyttää kaikkien pyttyjen keskiarvoa. Pyttykohtainen EGT auttaisi tässä.

Vaparit taas voi säätää jonnekin lähes 13 seokselle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Jos tojoissa tosiaan on kympin paikkeilla seokset niin siellähän on paljon vielä bensalla hukutettuja hevosia reservissä.

Jep, laihentamalla tosiaan saa vähän apuja.

(ja jotkut tietenkin vetää tunteella ja rikastaa vielä tuosta ;D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

:D

Paljon kokemuksia ja asiaa kiitos.

Erittäin valaiseva oppitunti meikämannelle:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

OT:

tervehdys :)

Lähettäisin vielä terveisiä :-[

Petelle terkkuja ;D (en tarkoita ketään nissan foorumilaista)

Terkkuja sullekin, kiero ;D

Erittäin valaiseva oppitunti meikämannelle:D

Tähänkohtaan pitäisi lisätä jotain mutta olkoon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Itte säädän johonkin 11.8-12.0 nurkille mieluiten tehoalueen. Yleensä vasta yli 13 seoksella alkaa nakuttamaan, mutta pitemmässä vedossa voi palotilan lämmöt alkaa kipuamaan jossain 12.5 seoksellakin.. Siksi parempi olla lähempänä 12 tai alle.

Jos on hyvät testatut suuttimet ja joku käsitys imusarjan symmetrisyydestä, voi kyllä turboautonkin aika hyvin säätää lähelle tuota 12.5.. Mutta siinä tosiaan täytyy olla varma ettei ole joku pytty sitten laihemmalla, laajakaista kuitenkin näyttää kaikkien pyttyjen keskiarvoa. Pyttykohtainen EGT auttaisi tässä.

Mietin tuossa uuden turbon, suuttimien ja lastun jälkeen, että kun tuon bensankulutus on aika huimasti noussut. Matka-ajossa noin 8 litrasta 9 litraan ja kaupungissa ei enään tankillisella pääse, kuin juuri ja juuri 300km (Vaikka nyt ei hirveänä kengitäkkään). Eroa vanhaan on myös se, että bensapaineensäädin on poistettu. Mietin vain, että kun kovassa vedossa laajakaistan mukaan vetää, jopa alle 11 seokset niin käyköhän jopa liian rikkaalla? Normaalissa pintakaasu ajossa seos-suhde saattaa olla jopa yli 17. Kylmänä kone käy hieman liian laihalla, kun meinaa hieman nykiä. Katsastusmies oli päästöistä sitä mieltä, että paremmaksi ei voi saada tai menee liian laihalle ;). Niin ja tyhjäkäyntiä saisi nostaa (Talveksi tulee nostettuakin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Itte säädän johonkin 11.8-12.0 nurkille mieluiten tehoalueen. Yleensä vasta yli 13 seoksella alkaa nakuttamaan, mutta pitemmässä vedossa voi palotilan lämmöt alkaa kipuamaan jossain 12.5 seoksellakin.. Siksi parempi olla lähempänä 12 tai alle.

Jos on hyvät testatut suuttimet ja joku käsitys imusarjan symmetrisyydestä, voi kyllä turboautonkin aika hyvin säätää lähelle tuota 12.5.. Mutta siinä tosiaan täytyy olla varma ettei ole joku pytty sitten laihemmalla, laajakaista kuitenkin näyttää kaikkien pyttyjen keskiarvoa. Pyttykohtainen EGT auttaisi tässä.

Mietin tuossa uuden turbon, suuttimien ja lastun jälkeen, että kun tuon bensankulutus on aika huimasti noussut. Matka-ajossa noin 8 litrasta 9 litraan ja kaupungissa ei enään tankillisella pääse, kuin juuri ja juuri 300km (Vaikka nyt ei hirveänä kengitäkkään). Eroa vanhaan on myös se, että bensapaineensäädin on poistettu. Mietin vain, että kun kovassa vedossa laajakaistan mukaan vetää, jopa alle 11 seokset niin käyköhän jopa liian rikkaalla? Normaalissa pintakaasu ajossa seos-suhde saattaa olla jopa yli 17. Kylmänä kone käy hieman liian laihalla, kun meinaa hieman nykiä. Katsastusmies oli päästöistä sitä mieltä, että paremmaksi ei voi saada tai menee liian laihalle ;). Niin ja tyhjäkäyntiä saisi nostaa (Talveksi tulee nostettuakin).

Kyllä se vähän turhan rikkaalla sitten käy, riittäisi tosiaan jos vedossa olisi siinä 12 nurkilla.

Mielestäni ei ihan noin rikkaalla säädön aikana ollut, en kyllä tarkkaan muista.. Siinähän oli silloin sitä ongelmaa että se räpsi koko ajan sitä läppäriyhteyttä poikki, vähän häiritsi toimenpiteitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Eroa vanhaan on myös se, että bensapaineensäädin on poistettu.

Poistettu?

Terkkuja sullekin, kiero ;D

Nyky nyky ;D

Miten muuten tuon laajakaistan näyttämä.

"Vääristyykö" kuumemmilla pakokaasuilla näyttämä ::)

Overlapin johdosta myös jonkinmoisia mittavirheitä.

Veikkaisin että hieman liian laihaa näyttäs kun pakoventtiilin ohi pääsee "puhdasta" ilmaa ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Miten muuten tuon laajakaistan näyttämä.

"Vääristyykö" kuumemmilla pakokaasuilla näyttämä ::)

Overlapin johdosta myös jonkinmoisia mittavirheitä.

Veikkaisin että hieman liian laihaa näyttäs kun pakoventtiilin ohi pääsee "puhdasta" ilmaa ::)

Joo, pakolämmöt vaikuttaa hiukan laajakaistankin näyttämään, liian laihaa näyttää. Tech Edgen laajakaistat kyllä huomaavat tämän tilanteen ja antavat varoituksen että anturi on liian kuuma.. En tiedä onko muun merkkisissä härveleissä vastaavaa. Laajakaistalambda olisi hyvä olla hiukan pitemmällä putkessa niin lämpötila ei vaikuta niin paljoa mittauksiin, ja anturikin kestää paremmin.

Overlap vaikuttaa tosiaan selkeästi juuri kuten sanoit, liian laihaa näyttää. Selvästi näkee jos ensin säätää seokset kohdilleen ja sitten lisää overlappia, seos laihenee.. Vaikka varmasti ei maffivehkeessä todellista eroa tuossa voi tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Overlap vaikuttaa tosiaan selkeästi juuri kuten sanoit, liian laihaa näyttää. Selvästi näkee jos ensin säätää seokset kohdilleen ja sitten lisää overlappia, seos laihenee.. Vaikka varmasti ei maffivehkeessä todellista eroa tuossa voi tulla.

Tattis tuosta anturin lämpötila hommasta ja sijoituksesta :D

Heh joo selittää toi teksti monta ei toimivaa lambda ruiskukonetta johon on vaihdettu randomina nokka-akseli... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

OT:

www.max-boost.co.uk/max-boost/

www.autospeed.com

Noi sivustot kun lukee lävitse niin voipi tietämyksen määrä kasvaa. Myöskin Amazonin kirjavalikoimaa kannattaa katsella (tai ebay:sta käytettynä) jos kaipaa tietoa kirjallisessa muodossa. Materiaali on tosin englanniksi mutta sieltähän suurin osa suomenkielen termeistäkin tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Itte säädän johonkin 11.8-12.0 nurkille mieluiten tehoalueen. Yleensä vasta yli 13 seoksella alkaa nakuttamaan, mutta pitemmässä vedossa voi palotilan lämmöt alkaa kipuamaan jossain 12.5 seoksellakin.. Siksi parempi olla lähempänä 12 tai alle.

Jos on hyvät testatut suuttimet ja joku käsitys imusarjan symmetrisyydestä, voi kyllä turboautonkin aika hyvin säätää lähelle tuota 12.5.. Mutta siinä tosiaan täytyy olla varma ettei ole joku pytty sitten laihemmalla, laajakaista kuitenkin näyttää kaikkien pyttyjen keskiarvoa. Pyttykohtainen EGT auttaisi tässä.

Mietin tuossa uuden turbon, suuttimien ja lastun jälkeen, että kun tuon bensankulutus on aika huimasti noussut. Matka-ajossa noin 8 litrasta 9 litraan ja kaupungissa ei enään tankillisella pääse, kuin juuri ja juuri 300km (Vaikka nyt ei hirveänä kengitäkkään). Eroa vanhaan on myös se, että bensapaineensäädin on poistettu. Mietin vain, että kun kovassa vedossa laajakaistan mukaan vetää, jopa alle 11 seokset niin käyköhän jopa liian rikkaalla? Normaalissa pintakaasu ajossa seos-suhde saattaa olla jopa yli 17. Kylmänä kone käy hieman liian laihalla, kun meinaa hieman nykiä. Katsastusmies oli päästöistä sitä mieltä, että paremmaksi ei voi saada tai menee liian laihalle ;). Niin ja tyhjäkäyntiä saisi nostaa (Talveksi tulee nostettuakin).

Kyllä se vähän turhan rikkaalla sitten käy, riittäisi tosiaan jos vedossa olisi siinä 12 nurkilla.

Mielestäni ei ihan noin rikkaalla säädön aikana ollut, en kyllä tarkkaan muista.. Siinähän oli silloin sitä ongelmaa että se räpsi koko ajan sitä läppäriyhteyttä poikki, vähän häiritsi toimenpiteitä. :)

Jep eli se seossuhde jouduttiin katsomaan tuon mun laajakaistamittarin mukaan. Toki erona on myös se, että nyt kokeilin yhtä tankillista 98E bensaa tuon V-power:n sijaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Joo, pakolämmöt vaikuttaa hiukan laajakaistankin näyttämään, liian laihaa näyttää. Tech Edgen laajakaistat kyllä huomaavat tämän tilanteen ja antavat varoituksen että anturi on liian kuuma.. En tiedä onko muun merkkisissä härveleissä vastaavaa. Laajakaistalambda olisi hyvä olla hiukan pitemmällä putkessa niin lämpötila ei vaikuta niin paljoa mittauksiin, ja anturikin kestää paremmin.

Joissakin virikateissahan on paikka lambdalle, mutta oisko se liika kaukana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Millaista seossuhdetta ahdetussa tehoalueella

Joo, pakolämmöt vaikuttaa hiukan laajakaistankin näyttämään, liian laihaa näyttää. Tech Edgen laajakaistat kyllä huomaavat tämän tilanteen ja antavat varoituksen että anturi on liian kuuma.. En tiedä onko muun merkkisissä härveleissä vastaavaa. Laajakaistalambda olisi hyvä olla hiukan pitemmällä putkessa niin lämpötila ei vaikuta niin paljoa mittauksiin, ja anturikin kestää paremmin.

Joissakin virikateissahan on paikka lambdalle, mutta oisko se liika kaukana?

Kyllä pitäisi lämmöt riittää sielläkin, ehkä ei kannata NB ohjausta ottaa kylläkään sieltä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0