Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Jaibara

Ilmastoinnista

126 posts in this topic

Vs: Ilmastoinnista

Aluksi näytti hyvää, magneettikytkin vei 1A luokkaa kytkettynä ja 0A poissa päältä. Sit jossain vaiheessa mittarissa vilahti +20A ja sulake napsahti.
En ole ihan perillä tuosta ilmastoinnin kytkeytymisen periaatteesta, mutta eikö se magneettikytkin ole se mikä katkoo jatkuvasti ilmastointia pois päältä ja päälle. Kuulee siis ihan kierrosten heittelystä kun menee "päälle".Vai onko magneettikytkin jatkuvasti päällä ja sitä katkotaan jotenkin muuten?Meinaan vaan sitä, että kyllähän hetkellinen kytkeytymisvirta on aina todella paljon isompi kuin se "pitovirta".Kyllä, oot ihan oikeessa, että kytkeytyessä vie hieman enemmän virtaa, mutta se on luokkaa korkeintaan muutama ampeeri. Kytkeytymisvirta on niin nopea, että yleismittari ei kerkee reagoida siihen näyttääkseen tarkkaa lukemaa, eli tarvitsisi mitata oskilloskoopilla, joka tässä kohtaa menee turhaksi hifistelyksi. Magneettikytkin kytkee ilmastoinnin päälle ja ecu ohjaa ilmastoinnin releen maadoitusta.Ja tosiaan kulutusmittarin ollessa kiinni välillä rele-kompressori, niin kaikki näytti hyvältä useamman minuutin ja magneettikytkin kytkeytyi monta kertaa päälle ja pois, mutta sitten yhdellä kertaa se pääsi jostain sieltä vetämään suoraan maihin ja kulutus nousi YLI 20A ja sulake räpsähti samantien voimakkaasti.Tässähän on hyvin yksinkertainen sähkökaavio, ei jää muita mahdollisuuksia kuin magneettikytkimen alue viaksi.

Ilmastointi RB26&20.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Ilmastoinnista

Kyllähän tuo magneettikytkinvialta haiskahtaa.

Itseäni tosiaan hämää se, että voiko juuri sellainen säkä käydä, että rikkinäisen tilalle vaihdoin toisen, samallalailla rikkinäisen.

Jompaa kumpaa magneettikytkintä mittasin pihtivirtamittarillakin, mutta tosiaan ei siinäkään ilmennyt mitään ihmeellistä.

Hetkellinen, ns kelan/kytkimen kytkeytmisvirta kävi siellä muutaman amppeerin luokilla. Laski sitten sinne amppeerin tienoille, tai alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Ilmastoinnista

En ole ihan perillä tuosta ilmastoinnin kytkeytymisen periaatteesta, mutta eikö se magneettikytkin ole se mikä katkoo jatkuvasti ilmastointia pois päältä ja päälle. Kuulee siis ihan kierrosten heittelystä kun menee "päälle".

Vai onko magneettikytkin jatkuvasti päällä ja sitä katkotaan jotenkin muuten?

Meinaan vaan sitä, että kyllähän hetkellinen kytkeytymisvirta on aina todella paljon isompi kuin se "pitovirta".

Olisko jollain tarkempaa tietoa tästä ilmastoinnin toimintaperiaatteesta? Itselläni samanlaista vikaa ilmestyi, polttaa sulakkeen ja magneettikytkimen käämi näyttää 1 ohmin luokkaa ja välillä lyö maihin suoraan. Nyt olen vaihtanut magneettikytkimen ehjään (käämi 3,6 ohmia) mutta kävin miettimään että kun tuo vanha magneettikytkin alkoi temppuilemaan, niin se ei enää katkonut ilmastointia päälle ja pois ollenkaan.

Onko tuossa järjestelmässä jokin muu hajalla, joka tuota kompuraa ohjaa ja sen seurauksena magneettikytkimen käämi palaa ja lyö maihin? Mikä tuota kompuran katkomista ohjaa, ecuko pelkästään? Taas toisaalta kun mulla on syylärin sähköflektin ohjaus otettu vielä kompuran ohjausjohdosta, niin se on ennenkin pyörinyt jatkuvasti, vaikka kompura on katkonut päälle/pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Ilmastoinnista

ECU maadottaa magneettikytkimen relettä, eli kyllä, se pelkästään ohjaa sitä. Ei ehjän kytkimen kuulu palaa, vaikka se olisi jatkuvasti kytkettynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan vielä ratkaissut tätä sulake ongelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli S13 ilmastoinnin kanssa viime kesänä samat oireet, jonka kanssa pähkäilin pitkään. Magneettikytkimen vaihdolla ongelma selvisi ainakin mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos kukaan vaihdellut Skylineen ilmastoinnin raitisilma suodattimia? Minkälainen se suodatin on ja mistä vois lähteä metsästämään?

Auto on R34

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitin selata topikkia, puhelimella paskamaista etsiä. Mutta mitä kylmäainetta -91 r32 getariin menee ja kuinka paljon ? Ja onko tietoa ketä turun seudulla saisi litkut laitettua? Kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tänne kun liittyy aiheeseen.

Kävin tossa Botniaringiltä palatessani motarin levähdyspaikalla kusitauolla ja huomasin, että toi R32 GT-R oli pidätellyt yhtä pitkään kuin minäkin ja laski ilmastoinnin kondenssivedet kertarujauksella pari-kolme desiä siihen taukopaikalle. Sama toistui kotona, ajoin ensin pihaan ja tyhjensin kamat pois autosta, ilmeisesti siinä ei vielä mitään, mut sitten kun ajoin 10min myöhemmin auton talliin niin sitten alkoi lorina taas kuulua ja Nissani laski taas sieltä ilmastoinnin lerssistä muutaman desilitran alleen.

Mikähän tällaisen pidättelyn aiheuttaa ja missä tuo rakko tarkemmin ottaen sijaitsee? Pitäisi vissiin katetroida uudestaan tai jotain. Ilmastointi muutenkin vähän temppuilee ja tuntuu toimivan sykleittäin, saattaa liittyä asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hanskalokeron takana on ilmastoinnin kenno, (samaan mötikkään taitaa tulla lämppärin etuvastus kiinni.), sen alapuolella on poistovesiletku joka menee muistaakseni tulipellistä läpi. Tämä letku on tukossa, tai sitten siellä ilmastoinnin kennossa on niin paljon paskaa että ne tukkii sen veden.

Ekana letku irti vetämällä sieltä kotelon alaosasta, paineilmaa läpi ja sen jälkeen lämppärin etuvastus irti (kaksi ristipäätä) ja imuriin teipattu puutarhaletkunpätkällä imuroida sieltä kaikki mahdollinen irtopaska. Samaan remonttiin ilmastoinnin desinfiointiaine kaupasta mukaan. (sinne sisään kennoon samasta reiästä, auto käyntiin ilmastoinnilla 10min jonka aikana sienet ja silsat putoilee kondensioveden mukana pois), raikastaa sen ummehtuneen 90 luvun nissanin hajun pois lähes kokonaan, eikä enään huurra lasit alkuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä kaikkea osaa tuohon ilmastointiin kuuluu sähköjen osalta kun ei tuota kytkentäkaaviota ossa tästä heti alkuun tulkita. Onko ilmastoinnilla joku oma ohjausboksi, joka saa säätöpaneelista inputit joka sit ohjaa kompuraa ja flektejä ja lämppäriä yms? Tossa ois yhdessä harkinnan alla olevassa skyllessä purettu aika tehokkaasti sisäkennoa myöten palikkaa joten mietin, että mitä esim pahimmillaan täysi uusiminen tarkoittaa. Toki sen itse lämpöpumpun kierron osien hommaaminen, mutta jos joutuisi vetämään sähkötkin uusiksi niin meneekö mahdottomaksi? Ainoostaan kuuma/kylmä ulkoilman mukaan jätetty. Konsultoin myös duunaajaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi vuosi, uudet ongelmat. Autona R32 ja kyseessä ehkäpä mieluiten ilmastoinnin muutos R12 -> R134a. Tiedän, että korvaavia aineita on, mutta oma ilmastointi on ollut vuosia tyhjä hajonneen kompuran takia ja nyt toimivan kompuran kanssa voisi tuon muutoksen tehdä, koska ei ole varmuutta, onko järjestelmä muuten tiivis. Nuo korvaavat aineet on aika paljon kalliimpia kuin tuo 134A ja tuon 134A:n täyttö onnistuu useimmissa paikoissa. Jos siis jostain syystä täytön jälkeen kamat haihtuukin taivaalle niin uusintatäyttö tsekkauksen jälkeen on halvempi. Käytännössähän jo yhdessä edullisessa perus täyttöhuollossa säästää tuon konversion hinnan.

Tarvitseeko tuo muuta kuin liitinadapterit täyttölaitteelle, sekä esim R33 skylinen kuivaimen? Onko ilmastoinnin putkissa jotain uusittavia tiivisteitä tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jostain uusi kuivain, uudet öljyt ja kaikki tiivisteet. Tällä kaavalla tuskin joutuu katumaan. Ehdottoman tärkeä vaihtaa se öljy sinne. Purkaat sen atoimeiksi ja otat kaikki tiivistet messiin ja meet varaosaliikkeestä hakemaan viton tiivisteet tilalle. Näin itse tein.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Kremilin said:

jostain uusi kuivain, uudet öljyt ja kaikki tiivisteet. Tällä kaavalla tuskin joutuu katumaan. Ehdottoman tärkeä vaihtaa se öljy sinne. Purkaat sen atoimeiksi ja otat kaikki tiivistet messiin ja meet varaosaliikkeestä hakemaan viton tiivisteet tilalle. Näin itse tein.

Okei, eli oot tehnyt koko setin? Minkäs kuivaimen laitoit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ebaysta varaosanumerolla halpa tarvike.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos @Kremilin haluaisi vielä täsmentää tuota kuivainasiaa, eli mistä kaivetulla varaosanumerolla hait?

Ajelin nyt tuon diagnostiikan läpi ja muut sensorit toimii paitsi water temp sensor. Tämä on ilmeisesti syylärissä oleva sensori? Itsellä syyläri on aftermarket, joten kyselisinkin paremmin tietäviltä, voiko tuon water temp sensorin asentaa johonkin muuhun kohtaan tuota systeemiä vai pitääkö saada syyläriin? Uudet tiivisteet järjestelmään saanee ihan nissanilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tota, nyt en kyllä löydä tohon r32 sopivaa suoraan.. ( 92130-05U00 ) postikulujen hinnalla voin lähettää oman z32 vanhan kuivaimen niin voi koittaa joskos se kävisi, niitä löytyy ebaysta 25$ + postit..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Kremilin said:

tota, nyt en kyllä löydä tohon r32 sopivaa suoraan.. ( 92130-05U00 ) postikulujen hinnalla voin lähettää oman z32 vanhan kuivaimen niin voi koittaa joskos se kävisi, niitä löytyy ebaysta 25$ + postit..

Kuivaimia mulla on, mutta tuolle r134a:lle sopivia ne ei tietenkään ole. Tuolla varaosanumerolla oleva kuivain taitaa olla juurikin R12 kylmäaineen kuivain kun on juurikin skyllen varaosanumero? Vai pelittikö sulla ihan tolla R12 kuivaimella tuon R134a kylmäaineen kanssa? Käytännössähän tohon voinee vaihtaa minkä vaan kuivaimen, joka letkulähtöjen puolesta sopii, joka toimii tuolla R134 kylmäaineella. Varmaan kokeiluhommiksi menee, ellei jostain enkkufoorumeilta löydy jotain joka konversion tehnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, kysästääs täällä tuosta ilmastoinnista. Autossa tosiaan oston jälkeen oli ilmastointi tyhjillään. Edellinen omistaja kertoi, että hajonnut kompura oli vaihdettu toimivaan. Täyttöyritys päättyi vuotoon jonka seurauksena kävin kompuran päästä tiiviste o-renkaat läpi ja painepuolen letkulähdön O-rengas puuttui. Laitoin orkkisvaraosa O-renkaan ja homma rokkasi. Vein auton sellaseen huoltoon, jossa pystyivät typellä koeponnistamaan, kaikki ok, sit kylmäainetta sisään. Normisti autoon menee n. 700g kylmäainetta. Öljymäärä oli meillä epäselvä, joten vedettiin toista desiä öljyä (kokonaisuudessaan) järjestelmään. 400g täytön kohdalla käynnistettiin ilmastointi ja kylmää puski, mutta samalla paine nousi painepuolella niin, että pressure switch (kuivaimessa painetta tunnisteleva painekytkin) laukesi ja kompuran magneettikytkin kytkeytyi irti. Paineen laskiessa homma taas rokkasi. Täyttölaitteen mittareista näkyi kuitenkin, että paine oli n. 25bar joka oli työmiehen mukaan "vaarallisen korkea" ja epäili syyksi kovaan paineeseen sitä, ettei lauhduttimen etupuolella oleva sähköflekti pyörinyt.

Rupesin sitten funtsimaan, että mikä voisi olla vialla. Osaako joku sanoa, mikä tuota sähköflektiä ohjaa? Mulla self diagnostics ilmoittaa viallisen water temp sensorin. Jostain luin, että sillä olisi tekemistä sähköflektin (orkkis sähköflekti) kanssa, mutta kytkeekö sitä sähköflektiä joku muu päälle? Vai kuuluuko tuon järjestelmän vaihtoehtoisesti toimia painekytkintä "vasten" vai olisiko mahdollisesti kompurassa sitten jotain häikkää? Kompurassahan koneen kierrosnopeuden ym seikkojen perusteella siipikulma tms kompuran tehoa säätelevä systeemi muuttuu, todennäköisesti niin, että kompuran paine putoaa kierrosten noustessa. Ongelma esiintyi tosin tyhjäkäynnillä, joten tuskin kyse on tästä. Viimeinen mikä tuli mieleen oli se, että josko joku kierron osa olisi "tukossa" kun järjestelmä oli edellisen omistajan ajan 8 vuotta ollut tyhjänä. Noh water temp sensor vaihtoon nyt sitten, mutta avut ainakin tuon sähköflektin toiminnan kanssa olisivat tarpeen. Ylhäällähän on tämän sivun ekassa postauksessa joku kytkentäkaavioa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos sinne on konpura vaihdettu asianmukaisesti niin lisättävä öljy kuuluisi olla luokkaa 10-20ml

ja mikäköhän auto kyseessä? Kuulostaa nissaniksi r134a aika paljolta toi 700g. Almeraan taitaa mennä 450g.

Suosittelen lämpöisesti nyt ottavan ihan alusta, letkujen huuhtelu, kompurasta öljyt pois ja oikea määrä öljyä ( lukee useimmiten tyyppikilvessä) jonka jälkeen oikea määrä tavaraa, joko grammoista tai sitten osaavalta kaverilta mittareista katsottuna. Tietenkin uusi kuivain mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kremilin vaihdettava kompura on ollut käytetty varaosa ja ei ollut tietoa onko kompurassa alkujaan öljyä vai ei. Tehdasuudessahan on öljyt sisällä, mutta eikös ne noista käytetyistä valu ulos jos miten sattuu käsitellään? Noh, anyways öljyä on nyt sinne laitettu n. 120ml lisää ja aineet on r12 korvaavat, en toteuttanut vielä tuota konversiota. Teen niin, että ajelen tuolla niin kauan kuin kylmää tulee ja seuraava steppi on konversio uusilla O-renkailla, kuivaimella jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Ilmastoinnin flektiä ohjaa ecu vallitsevan lämmön ja ajonopeuden mukaan. Flekti toimii vaikka ilmastointi olisi kytketty pois... sitä ohjataan silloin vain kovemmilla lämmöillä.

flektissä on kaksi eri nopeutta... low ja high, joten siellä on myös kaksi eri relettä joiden kautta tuota ohjataa.

mutta kyllä moottorin lämpötila-anturi vaikuttaa suoraan tuon flektin toimintaan.

näin tuo järjestelmä toimii z32:ssa ja olisin aika varma että niin se toimii myös saman ikäkauden skyllessä😊 Service manualissa on selvitetty tuo toiminta aika aukottomasti😉

Edited by Dalsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, jonesky12345 said:

@Kremilin vaihdettava kompura on ollut käytetty varaosa ja ei ollut tietoa onko kompurassa alkujaan öljyä vai ei. Tehdasuudessahan on öljyt sisällä, mutta eikös ne noista käytetyistä valu ulos jos miten sattuu käsitellään? Noh, anyways öljyä on nyt sinne laitettu n. 120ml lisää ja aineet on r12 korvaavat, en toteuttanut vielä tuota konversiota. Teen niin, että ajelen tuolla niin kauan kuin kylmää tulee ja seuraava steppi on konversio uusilla O-renkailla, kuivaimella jne.

Tehdasuusissa kompuroissa ei yleensä ole öljyjä sisällä. Käytetyssä periaatteesa pitäis olla jonkinverran öljyä sisällä, jos ei tosiaan ole valuteltu kaikkia ulos... Jos se vanha kompura on totaalisesti tuhoutunut, niin sitten pitäis koko järjestelmä huuhdella kunnolla puhtaaksi. Nyt vähän tuntuu siltä, että sinne on laitettu liikaa öljyä, itse olisin lisännyt n.20-30ml maksimissaan. Ja tuo flektin toimimattomuus ei tee sinne korkeapainepuolelle mitään 25bar paineita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0