Jump to content
Sign in to follow this  
jonipeippo

RB26DETT öljynpaineet kuntoon

Recommended Posts

Henry    0
Pari kertaa tän ketjun läpiluettuani ja tiedonkeruuta selattuani päätin nostaa koneen pukkiin ja katsoa pumpun kunnon. Viime keväänä tiedonkeruun mukaan, MKS paineanturi, painetta oli 7400 kierroksella aika tasaisesti 4.6bar ja loppukesällä samoilla kierroksilla vain n. 3bar. Tyhjäkäynnillä oli samat paineet koko ajan, hieman vajaa 2 bar lämpimillä öljyillä ja öljyt 10W-60. Pumpussa oli muutama ruuvi ihan löysällä, eli ainakin alkavaa vikaa siellä oli.

Pumpulla ajettu n. 4000 km, eli kannattaako tuolle nyt muuta tehdä kuin liimata ruuvit ja lyödä kasaan? Akseli on R32, eli kapealla vetouralla ja tarkoitus olisi päästä tällä koneella vielä ens kesä reipasta katuajelua ja sen jälkeen laittaa joko tämä palasiksi ja päivittää tai rakentaa toiseen lohkoon uusi moottori. Sisuskalut on vakiot, ahtimet on päivitetty GT-SS ahtimiin, polttoaineena R85 ja penkitetty 515 hv vauhtipyörältä 1,2bar ahtopaineella. En ole nähnyt mitään syytä kierrättää yli tuon 7400 kun ei siellä enää voimaa ole, eli se varmaan auttaa öljypumppua kestämään?

Levee veto akseliin ja nytkun sulla on se pumppu pöydällä niin päivitä rattaat vaikka samalla spoolin tai reimaxin ratassarjaan. Tarkista tosin ratas välys. Ruuveihin loctiteä kanssa.

Jos englanti taittuu niin tossa pari oleellista linkkiä:

http://www.skylife4ever.com/2011/01/real-problem-with-rb26-oil-pump.html

http://www.skylife4ever.com/2014/08/nissan-skyline-gtr-engine-oil-pump.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuokki    0

Eieiei, ei mitään leveetä vetoa vaan spline drive gear set. Menee samalla vaivalla ja on paljon varmempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Henry    0
Eieiei, ei mitään leveetä vetoa vaan spline drive gear set. Menee samalla vaivalla ja on paljon varmempi.

Meinasin tosta vielä kirjottaa, mutta en sit jaksanu :) mut jaksoin tähän kuitenkin kommentoida ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites
TomiS    0

Eli ootte sitä mieltä, ettei tota kannata kasata ilman että käyttää kampiakselin koneistamossa? Mä kun ajattelin päästä helpolla ja nopeesti ajamaan ja sitten ajan kanssa kasata kokonaan uuden. Kuka noita kauluksia asentaa pääkaupunkiseudulla? Ja mistä noita pooritettuja kauluksia ja rattaita nopeiten saisi ostettua?

Sen verran tutkin sitä pumppua, etten nähnyt takakannessa murtumia, eli siitä varmaan sitten ainakin saisi uusilla rattailla toimivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
turhake    10
Eli ootte sitä mieltä, ettei tota kannata kasata ilman että käyttää kampiakselin koneistamossa? Mä kun ajattelin päästä helpolla ja nopeesti ajamaan ja sitten ajan kanssa kasata kokonaan uuden. Kuka noita kauluksia asentaa pääkaupunkiseudulla? Ja mistä noita pooritettuja kauluksia ja rattaita nopeiten saisi ostettua?

Sen verran tutkin sitä pumppua, etten nähnyt takakannessa murtumia, eli siitä varmaan sitten ainakin saisi uusilla rattailla toimivan.

Siis tottakai koneistamolle tarkastukseen yms. Ei kannata hätiköidä näitten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Henry    0
Oletteko muuten miettiny että miksi se vakio taustalevy sieltä murtuu?

Onko niitä takakansiakin murtunu?

Luulin että rattaat murtuu.. Voihan siihen joku koneistaja koneistaa yyber takakannen jos siltä tuntuu, miks ne murtuu niin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tase    3
Eli ootte sitä mieltä, ettei tota kannata kasata ilman että käyttää kampiakselin koneistamossa? Mä kun ajattelin päästä helpolla ja nopeesti ajamaan ja sitten ajan kanssa kasata kokonaan uuden. Kuka noita kauluksia asentaa pääkaupunkiseudulla? Ja mistä noita pooritettuja kauluksia ja rattaita nopeiten saisi ostettua?

Sen verran tutkin sitä pumppua, etten nähnyt takakannessa murtumia, eli siitä varmaan sitten ainakin saisi uusilla rattailla toimivan.

Jos meinaat vain ens kesän ajella niin ei muutakuin tarkistaa pumpun kunto ja lyödä takas kiinni. Jos kerran jossain vaiheessa kasaat uudelleen niin sitten hommaat uudet palikat. Toki voit sen nytkin holkittaa, mutta ihan heti et saa ajoon takas. Australiasta/Jenkeistä noita saa , viikko /puol toista kestää toimitus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Artsi-e    0
Onko niitä takakansiakin murtunu?

Luulin että rattaat murtuu.. Voihan siihen joku koneistaja koneistaa yyber takakannen jos siltä tuntuu, miks ne murtuu niin...?

kumpiakin hajoo ja uskoisin että samasta syystä. esim tiukassa mutkassa jossa pumppu haukkaa tyhjää ja kierroksia koneessa vaikka 8000rpm ja kun pumppu taas saa öljyä mutkan jälkeen niin melkoinen isku rattaille ja pumpun kuorille. hydrauliikkapumppujenkin kuoria olen nähnyt hajoavan näin, ensin kavitoi ja sitten saa öljyä, poks paineiskusta kuoret halki. lähinnä sillä vaan että kannattaa miettiä niitä race rattaita ja vakio kuoria..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kumpiakin hajoo ja uskoisin että samasta syystä. esim tiukassa mutkassa jossa pumppu haukkaa tyhjää ja kierroksia koneessa vaikka 8000rpm ja kun pumppu taas saa öljyä mutkan jälkeen niin melkoinen isku rattaille ja pumpun kuorille. hydrauliikkapumppujenkin kuoria olen nähnyt hajoavan näin, ensin kavitoi ja sitten saa öljyä, poks paineiskusta kuoret halki. lähinnä sillä vaan että kannattaa miettiä niitä race rattaita ja vakio kuoria..
Ja sen jälkeen miettii miten se pumppu vois saada helpommin ja varmemmin sitä öljyä :) vahvemmat rattaat toki osittain "korjaa" ongelman, ei vaan poista sitä alkuperäistä syytä miksi niitä pumppuja hajoilee.

noin verrokkina erään japsimoottorin öljyn imuputki on noin 25mm halk ja melko lyhyt, RB 16mm ja puolisen metriä pitkä.. siitä voi miettiä kumpi pumppu saa helpommalla öljyä, eikä RB tapauksessa auta yhtään se 10w60 öljy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Artsi-e    0
Ja sen jälkeen miettii miten se pumppu vois saada helpommin ja varmemmin sitä öljyä :) vahvemmat rattaat toki osittain "korjaa" ongelman, ei vaan poista sitä alkuperäistä syytä miksi niitä pumppuja hajoilee.

noin verrokkina erään japsimoottorin öljyn imuputki on noin 25mm halk ja melko lyhyt, RB 16mm ja puolisen metriä pitkä.. siitä voi miettiä kumpi pumppu saa helpommalla öljyä, eikä RB tapauksessa auta yhtään se 10w60 öljy.

Arvaankin mistä moottorista kyse :) vakiopumppukin varmaan riittää/kestää ihmeen hyvin kun vaan huolehdittaisiin jatkuvasta öljynsaannista. en tiedä onko tällä asialla yhteyttä tähän että pumpun taustalevyn ruuveja höltyy, näin ikävän usein on kun purkaa rb26 tai jopa rd28 moottorin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jontte    1
kumpiakin hajoo ja uskoisin että samasta syystä. esim tiukassa mutkassa jossa pumppu haukkaa tyhjää ja kierroksia koneessa vaikka 8000rpm ja kun pumppu taas saa öljyä mutkan jälkeen niin melkoinen isku rattaille ja pumpun kuorille. hydrauliikkapumppujenkin kuoria olen nähnyt hajoavan näin, ensin kavitoi ja sitten saa öljyä, poks paineiskusta kuoret halki. lähinnä sillä vaan että kannattaa miettiä niitä race rattaita ja vakio kuoria..

Itellähän oli ihan etupuolella pumpussa reikä josta yritti rattaan palaset tulla kurkistaan ja valui öljyä pihalle kun vinssas auton trailerille.

Tuo oma öljypumpun rungon hajoaminen ei nyt johtunut mistään kavitoinnista, etc. vaan siitä kun rattaat "räjähti" palasiksi sisällä ja halus tulla morjestaan. =)

Tuota kavitointia tuodaan paljon esille näissä Rb koneiden pumppujen hajoamisissa, ja siitä varmasti kohtalainen % johtuukin, varsinkin rata & kiihdytys peleissä.

Mutta normi katu Getareissa tuskin kauhesti tuota kavitointia tapahtuu ja niissäkin näitä pumppuja korkkailee.

Ei ole tullut vielä muuten yhtään topiccia mailamalta vastaan jossa ois rikkoutunut race rattaat & vakiokuoret, toki kaikenhan saa rikki ja joku varmasti siinäkin onnistunut.

Edited by Jontte

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki    0

Ja kun puhutaan että hajoo rata/kiihdytyskäytössä niin mulla hajos pumppu tyhjäkäynnillä/startatessa omassa pihassa ja öljyä todellakin oli tikun ylärajaan asti. Takakansikin oli ehjä ja pultit pysyneet kiinni kun lukitteella olivat.

https://www.dropbox.com/s/pe13v8zb1j6gs5s/WP_20140913_17_10_13_Pro.jpg?dl=0

Kaippa se oli sitten räjähdyspisteessä jo kun edellisen kerran parkkiin ajettu ja startti antoi viimesen iskun.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuokki    0
Ja kun puhutaan että hajoo rata/kiihdytyskäytössä niin mulla hajos pumppu tyhjäkäynnillä/startatessa omassa pihassa ja öljyä todellakin oli tikun ylärajaan asti. Takakansikin oli ehjä ja pultit pysyneet kiinni kun lukitteella olivat.

https://www.dropbox.com/s/pe13v8zb1j6gs5s/WP_20140913_17_10_13_Pro.jpg?dl=0

Kaippa se oli sitten räjähdyspisteessä jo kun edellisen kerran parkkiin ajettu ja startti antoi viimesen iskun.

sehän on ihan kunnolla posahtanut.. näyttää n1 pumpulta, onko? Itellä oli sisempi ratas halki ja sekin löydettiin muutenvaan konerempan yhteydessä, ei olis kauaa menny kun olis räjähtäny samalla tavalla kun sulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki    0
sehän on ihan kunnolla posahtanut.. näyttää n1 pumpulta, onko? Itellä oli sisempi ratas halki ja sekin löydettiin muutenvaan konerempan yhteydessä, ei olis kauaa menny kun olis räjähtäny samalla tavalla kun sulla.

Kyllä on N1. Vakiopumpun kuoret tuli hommattua (ratas on siinä paksumpi) ja siihen olis tarkotus tilata boorivetoset vermeet kunhan talous sallii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tuokki    0

Kyllä on N1. Vakiopumpun kuoret tuli hommattua (ratas on siinä paksumpi) ja siihen olis tarkotus tilata boorivetoset vermeet kunhan talous sallii.
mulla hajos se paksumpi oem pumppu.. kauanko annoit pumpulle sikaa? Oliko tasapainotettu alakerta, kunnon dampperi? Tippuiliko paineet kiihdytyksissä/ mutkissa? Hakkailitko rajoittimeen usein? Kuin korkealla rakoitin? Normiajossahan toi ei hajoa, yritän kartoittaa kauanko/paljonko sikaa tuo pumppu kestää?

Share this post


Link to post
Share on other sites
TomiS    0

Mä tein tän nyt niin, että laitoin tolla samalla pumpulla kasaan ja toivon että ens kesän kestää. Katsoin kiertokankien laakerit, eikä ne näyttänyt ollenkaan pahalta. Imusihti oli myös puhdas, mutta kun oon itse tehnyt öljypohjan, niin aika vähän oli loiskelevyjä. Lisäsin niitä niin, ettei öljy kiihdytyksissä eikä jarrutuksissa ihan niin helposti pakene imusihdin ympäriltä. Toivottavasti ei ainakaan huonommaksi mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Loki    0
mulla hajos se paksumpi oem pumppu.. kauanko annoit pumpulle sikaa? Oliko tasapainotettu alakerta, kunnon dampperi? Tippuiliko paineet kiihdytyksissä/ mutkissa? Hakkailitko rajoittimeen usein? Kuin korkealla rakoitin? Normiajossahan toi ei hajoa, yritän kartoittaa kauanko/paljonko sikaa tuo pumppu kestää?

Vaikea vastailla kun on edellisen omistajan toimesta kasattu kone että paljonko sillä on ajettu ja paljonko sikaa saanu. Sen kuitenkin tiedän historiasta että tästä on aiemminkin hajonnut pumppu kesken penkityksen jonka takia on ostettu mm. uus R33 kampura. Kiihdytyksessä ei paineet tippunu ja mulla nyt ei ajoa tuolle motille ehtinyt tulla kuin ~2tkm ja 2 ratareissua. Rajoittimen tiputin sinkutuksen yhteydessä 7500 juurikin tuon pumpun pelon takia, sitä ennen oli 8500 muistaakseni. Atin pienempi dampperi siinä oli. Itse kyllä yritin rajoitinta vältellä kuin ruttoa paitsi joskus kun oikeen leikitytti :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wigi    0

Vertailtiin tänään thompssonin kanssa 2JZ-GTE VVT-i ja RB26 kansia. 2JZ öljynpaluu on 9 kpl 15mm reikiä ja RB26 5kpl 8mm reikiä + takaosan isommat röörit..

2jz-gtevvt-ivsrb26dett_zps13cd1dfe.jpg~original

Share this post


Link to post
Share on other sites
turhake    10

Öljy ei pääsee sisään / pois yhtä vapaasti kuin toitsus. Joten miks tonne pitää vielä kuristinta tunkee? Ei käy mun järkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×